بیماری ها, بیماری های مو

ریزش مو ناشی از استرس

ریزش مو ناشی از استرس

آیا استرس باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو از نظر بالینی به عنوان آلوپسی شناخته می شود. هم مردان و هم زنان ممکن است در طول زندگی خود دچار ریزش مو شوند. اگر ریزش مو را تجربه می کنید، ممکن است ناشی از استرس باشد.

با این مقاله کلینیک زیبایی نیلا همراه باشید تا بدانید استرس چگونه می تواند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد، آیا اثرات ریزش مو ناشی از استرس دائمی است یا خیر، و چه کاری می توانید برای کمک به رشد مجدد انجام دهید.

انواع ریزش موی ناشی از استرس

همه ریزش های مو ناشی از استرس نیست. سه نوع ریزش مو وجود دارد که با سطح استرس بالا همراه است:

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم TE  زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد فولیکول‌های مو که در واقع مو در حال رشد هستند، تغییر کند. اگر این تغییر در مرحله تلوژن – یا مرحله استراحت – رشد مو رخ دهد، می تواند منجر به ریزش شود. این نازک شدن ممکن است در سرتاسر سر ایجاد نشود. اغلب به صورت تکه هایی، به خصوص در مرکز پوست سر دیده می شود. افراد مبتلا به TE معمولاً تمام موهای سر خود را از دست نمی دهند.

در موارد شدیدتر ریزش مو ناشی از استرس، ممکن است نازک شدن موها را در سایر قسمت های بدن تجربه کنید. این مورد شامل ابروها یا ناحیه تناسلی می شود. TE ممکن است دومین نوع رایج ریزش مو باشد که توسط متخصصان پوست دیده می شود. ممکن است برای مردان و زنان در هر سنی اتفاق بیفتد. ریزش موی ناشی از TE کاملاً برگشت پذیر است. TE به طور دائم به فولیکول های مو آسیب نمی رساند. علت TE شما بر روی رشد مجدد موهای شما در چند ماه کوتاه یا بیشتر تأثیر می گذارد.

 

جدیدترین روش جوانسازی : اندولیفت در اصفهان

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا AA  یک بیماری خود ایمنی است. زمانی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند، ایجاد می شود. این ممکن است توسط استرس ایجاد شود و می تواند منجر به ریزش مو ناشی از استرس شود. موها ممکن است به صورت تکه های گرد روی پوست سر یا در کل پوست سر از بین بروند. در شکل شدیدتر AA که به نام آلوپسی یونیورسالیس شناخته می شود، مو از کل بدن از بین می رود.

موها ممکن است دوباره رشد کنند و در طی یک دوره زمانی مکرر ریزش کنند. AA می تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و بیش از شش میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار دهد. هیچ درمان شناخته شده ای برای AA وجود ندارد، اگرچه برخی از داروهای تجویزی وجود دارد که ممکن است به افرادی که بیش از 50 درصد ریزش مو دارند کمک کند.

بیتر بخوانید >> عوارض لیزر موی زائد چیست؟

 

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا به عنوان اختلال کشیدن مو نیز شناخته می شود. این شامل میل به کندن موهای سر یا سایر قسمت های بدن شما است. این یک اختلال کنترل تکانه در نظر گرفته می شود. ممکن است متوجه شوید که کشیدن مو بدون فکر زیاد اتفاق می‌افتد، مانند زمانی که حوصله تان سر رفته یا حواس‌تان پرت است. کشیدن مو همچنین ممکن است عمدی تر باشد و به عنوان وسیله ای برای تسکین استرس یا سایر احساسات منفی استفاده شود.

کندن مو از پوست سر، ابروها و مژه ها اغلب قابل توجه است. این ممکن است باعث استرس اضافی شود و چرخه اختلال را تداوم بخشد. تریکوتیلومانیا اغلب در سنین پیش نوجوانی ایجاد می شود و می تواند تا پایان عمر ادامه داشته باشد. اگرچه مشخص نیست که چه چیزی باعث تریکوتیلومانیا می شود، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است ژنتیکی باشد.

حرفه ای ترین تیم کاشت مو در اصفهان : کلینیک تخصصی زیبایی نیلا

 

آیا ریزش موی ناشی از استرس دائمی است؟

اگر ریزش موی شما ناشی از استرس باشد، این امکان وجود دارد که موهای شما به مرور زمان رشد کند. سرعت رشد مجدد برای هرکس متفاوت خواهد بود. رشد موی انسان در یک چرخه چهار مرحله ای اتفاق می افتد. به طور متوسط ​​پوست سر انسان حدود 100000 فولیکول مو دارد. در هر زمان، هر یک از فولیکول های موی شما در مرحله متفاوتی از این چرخه قرار دارند:

  • فاز آناژن این مرحله رشد مو است. دو تا هفت سال طول می کشد
  • فاز کاتاژن این یک مرحله کوتاه و دو هفته ای است که زمانی رخ می دهد که فولیکول مو شروع به کوچک شدن می کند.
  • فاز تلوژن این یک مرحله استراحت سه ماهه است.
  • فاز اگزوژن این مرحله زمانی اتفاق می افتد که فولیکول موها را می ریزد و شروع به رشد جدید می کند.

اگر ریزش موی شما توسط استرس ایجاد شده است، مدیریت استرس می تواند کلید بازگشت به سرعت رشد موی سالم باشد.

بیشتر بخوانید >> علت ریزش مو در زنان

 

ریزش مو ناشی از استرس کلینیک نیلا

انجام مواردی جهت بهبود ریزش مو ناشی از استرس

تعدادی کار وجود دارد که می توانید برای کاهش ریزش مو ناشی از استرس و تقویت رشد مجدد مو انجام دهید.

رژیم و تغذیه

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی از غذاهای کامل برای سلامت بدن و موهای شما ضروری است. در حالی که مهم است که همه ویتامین های ضروری را در یک رژیم غذایی سالم بگنجانید، برخی از آنها ممکن است برای رشد مو حیاتی باشند:

ویتامین C. این ویتامین برای ساخت کلاژن، بافت همبند پوست که در فولیکول‌های مو وجود دارد، ضروری است. غذاهای حاوی ویتامین C عبارتند از مرکبات، بروکلی، فلفل دلمه ای و توت فرنگی.

ویتامین B. این مجموعه از بسیاری از ویتامین ها باعث متابولیسم سالم و همچنین پوست و موی سالم می شود. ویتامین‌های B را می‌توان در غذاهایی مانند سبزیجات برگ‌دار تیره، لوبیا، آجیل و آووکادو یافت.

ویتامین E. این ویتامین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند به سلامت پوست سر کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از: تخمه آفتابگردان، اسفناج، روغن زیتون، کلم بروکلی و میگو.

اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، در مورد مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند گزینه های شما را مورد بحث قرار دهند و بهترین دوز را برای شما توصیه کنند. هرگز نباید مکمل های غذایی را بدون نظارت پزشک به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

هیدراته نگه داشتن مناسب نیز برای سلامت کلی ضروری است. هر سلول در بدن شما برای عملکرد صحیح به آب متکی است.

مردان باید 15 و 1/2 فنجان آب در روز را هدف قرار دهند و زنان باید 11 و 1/2 فنجان آب در روز را هدف قرار دهند. این مقدار می تواند از غذا، آب و سایر نوشیدنی ها باشد. یک هدف معقول این است که روزانه 8 لیوان آب بنوشید و اجازه دهید بقیه از رژیم غذایی و سایر نوشیدنی های شما تامین شود.

ریزش مو ناشی از استرس نیلا

 

مدیریت استرس

یادگیری نحوه مدیریت موثر سطوح استرس ممکن است به شما در کاهش خطر ریزش مو کمک کند. البته، اغلب گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. ممکن است مجبور شوید چندین تکنیک مختلف مدیریت استرس را امتحان کنید تا بتوانید آنچه برای شما مفید است را بیابید.

روش های رایج کاهش استرس:

ورزش. ورزش یک راه عالی برای از بین بردن استرس است. سعی کنید روزانه یک پیاده روی سبک داشته باشید، در یک کلاس رقص ثبت نام کنید یا کارهای حیاط خانه انجام دهید.

سرگرمی ها مشغول کردن خود به کاری که از انجام آن لذت می برید می تواند راهی عالی برای مبارزه با استرس باشد. انجام کار داوطلبانه، کاشت یک گل، یا شروع یک پروژه هنری را در نظر بگیرید.

نوشتن. سعی کنید هر روز چند دقیقه در مورد احساسات خود و چیزهایی که باعث استرس شما می شود بنویسید. مرور موارد روزانه که استرس شما را تحریک می کند ممکن است به شما در کشف راه های مقابله با آن کمک کند.

تنفس و مدیتیشن. مدیتیشن و تمرین‌های تنفسی راه‌هایی عالی هستند که به خودتان اجازه می‌دهید روی لحظه حال تمرکز کنید. همچنین ممکن است بخواهید تکنیک‌هایی را امتحان کنید که مدیتیشن را با ورزش بدنی ترکیب می‌کنند، مانند یوگا یا تای چی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *