زیبایی, لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

لیزر موی زائد در دوران بارداری

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی خطر است؟

بررسی اجمالی

بسیاری از افراد برای کاهش مو و رشد آن به لیزر موهای زائد روی می آورند. برای نواحی روی صورت، پاها، زیر بغل و ناحیه بیکینی استفاده می شود. در این مقاله به بررسی لیزر موهای زائد در دوران بارداری می پردازیم.

آکادمی جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا می گوید بیش از یک میلیون نفر این عمل را در سال 2016 انجام دادند. اما آیا زنان باردار باید لیزر موهای زائد را انجام دهند؟ پاسخ کوتاه، به گفته بسیاری از پزشکان، منفی است.

در اینجا دلیل این است که چرا در دوران بارداری و زمانی که صرف زمان و هزینه برای درمان می‌تواند مؤثر باشد، احتمال کمتری دارد.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

یک پزشک یا تکنسین لیزر پرتوی نور را به ناحیه ای که می خواهید درمان کنید می تاباند. لیزر رنگدانه تیره هر مو را هدف قرار می دهد و گرما را به ساقه مو و داخل فولیکول می فرستد.

اگر گرما فولیکول را کاملا از بین ببرد، دیگر مو رشد نمی کند. اگر فولیکول فقط آسیب دیده باشد، ممکن است موها دوباره رشد کنند، اما احتمالاً ریزتر و نازک تر از قبل خواهند شد.

بیشتر بخوانید >> 5 مزیت تزریق ژل لب

بارداری و موها

هنگامی که باردار هستید، بدن شما مملو از هورمون است. سطوح بالای استروژن و آندروژن می تواند باعث رشد مو در مکان هایی شود که قبلاً هرگز ظاهر نشده بودند، به خصوص در سه ماهه سوم.

شما می توانید ناگهان متوجه موهای زائد روی شکم، صورت، گردن، سینه ها و بازوهای خود شوید. خبر خوب این است که این رشد مو بسیار رایج است و معمولاً پس از تولد نوزاد خود به خود از بین می رود.

هورمون های بارداری نه تنها روی محل ریشه زدن ناگهانی مو و میزان آن تاثیر می گذارند، بلکه چرخه رشد موهای شما را نیز تغییر می دهند.

موهای سر و بدن شما همگی دارای یک فاز رشد فعال هستند که آناژن نامیده می شود. زمانی که مو به طور کامل رشد کرد، وارد حالت استراحت به نام تلوژن می شود و پس از آن می ریزد.

هورمون های بارداری مرحله “ریزش” را به تاخیر می اندازند، به همین دلیل است که متوجه موهای ضخیم تر و پرتر می شوید. بدن شما به سادگی مقدار معمول مو را رها نمی کند.

حدود سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد و عادی شدن هورمون های شما، موهای اضافی می ریزند. این ریزش ناگهانی مو تلوژن افلوویوم نامیده می شود.

رشد موهای زائد ناشی از استروژن، همراه با افزایش دشواری رسیدن به برخی از قسمت‌های بدن با رشد شکم، ممکن است برای شما این سوال را ایجاد کند که آیا باید برای لیزر موهای زائد به عنوان جایگزینی برای اصلاح، اپیلاسیون یا استفاده از کرم‌های موبر موهای زائد، فکر کنید.

لیزر موهای زائد در بارداری

دلیل اصلی انتظار

مجله بین‌المللی درماتولوژی زنان در سال 2017 مروری بر ایمنی عمل‌های زیبایی برای زنان باردار منتشر کرد.

پزشکان حاضر در این تحقیق گفتند که در حالی که لیزرها به طور ایمن برای درمان بیماری‌های پزشکی مانند سنگ کلیه و زگیل تناسلی در زنان باردار استفاده شده‌اند، هیچ اطلاعات ایمنی برای حمایت از لیزر برای روش‌های زیبایی مانند لیزر موهای زائد وجود ندارد.

فقدان تحقیق در مورد موضوع لیزر موهای زائد در دوران بارداری احتمالاً به زودی تغییر نخواهد کرد، زیرا دانشمندان نمی‌خواهند با قرار دادن عمدی آنها در معرض محصولات و روش‌های بالقوه مضر، خطر آسیب رساندن به مادران و نوزادان را به خطر بیندازند.

اگرچه لیزر موهای زائد به طور کلی یک روش بی خطر در نظر گرفته می شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولاً به زنان توصیه می کنند از این روش اجتناب کنند زیرا هیچ مطالعه ای برای اثبات بی خطر بودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری برای مادران و نوزادان انجام نشده است. در غیاب تحقیق، پزشکان ممکن است اشتباه کنند.

دکتر کلی جاگو، متخصص زنان و زایمان در سنت آگوستین، فلوریدا، به بیماران توصیه می کند که رویکردی محتاطانه داشته باشند.

او می‌گوید: «بهترین توصیه من این است که اگر کسی می‌تواند این روش انتخابی را تا بعد از بارداری متوقف کند، این کار را توصیه می‌کنم.

بیشتر بخواند >> مدرن ترین روش های جوانسازی

دلایل دیگر برای صبر کردن تا زمان پس از زایمان

یکی از شایع‌ترین تغییراتی که در دوران بارداری ممکن است اتفاق بیفتد تیره شدن پوست شما است – وضعیتی به نام هایپرپیگمانتاسیون.

به گفته پزشکان در کلینیک نیلا، لیزر موهای زائد در اصفهان زمانی موثرتر است که بین رنگ پوست و رنگ موهای شما تضاد وجود داشته باشد. اگر هایپرپیگمانتاسیون پوست ناحیه هدف شما را به رنگ موهای شما نزدیکتر کرده باشد، درمان ممکن است کمتر موثر باشد.

علاوه بر این، بارداری چرخه طبیعی رشد موهای شما را مختل می کند. برای اینکه لیزر موهای زائد موثر باشد، می توانید به شش جلسه درمان نیاز داشته باشید. در حالت ایده آل، این درمان ها در مرحله رشد فعال چرخه انجام می شود. اما از آنجایی که هورمون‌های بارداری می‌توانند طول مدت برخی از مراحل را تغییر دهند، ممکن است در مرحله اشتباه این روش انجام شود.

سپس مسئله حساسیت پوست مطرح می شود. بارداری باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن می شود. همچنین پوست شکم و سینه شما را کشیده می کند. انجام درمان های لیزر موهای زائد در حالی که پوست شما در این حالت حساس است ممکن است ناراحت کننده باشد.

آیا لیزر موهای زائد می تواند بر باردار شدن تاثیر بگذارد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که لیزر موهای زائد بر شانس باردار شدن شما تأثیر بگذارد. اگر قصد بارداری دارید، قبل از شروع لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید.

برای اکثر افراد، کاهش موفقیت آمیز رشد مو به چندین درمان نیاز دارد که در یک دوره حداکثر نه ماهه انجام می شود. این امکان وجود دارد که قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید تحت درمان قرار بگیرید، که شما را در معرض خطرات مرتبط با این روش قرار می دهد، از جمله:

  • تحریک پوست
  • تغییر در رنگ پوست شما
  • تاول زدن
  • جای زخم
  • رشد مجدد بیش از حد مو، در موارد نادر

لیزر موی زائد در دوران بارداری

جایگزین های لیزر موهای زائد در دوران بارداری

روش های موقتی مانند اصلاح، اپیلاسیون و … معمولاً در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند. همانطور که شکل و اندازه بدن شما تغییر می کند، ممکن است برای از بین بردن موهای زائد به کمک نیاز داشته باشید.

اگر تصمیم دارید از یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست در اصفهان کمک بگیرید، مطمئن شوید که مرکز تمیز است و تکنسین دارای مجوز برای انجام خدمات مورد نظر شما است.

در حالی که کرم‌های موبر از لحاظ تاریخی برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند، هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که ثابت کند مواد شیمیایی مانند پودر سولفید باریم و اسید تیوگلیکولیک برای مادران و نوزادان بی‌ضرر هستند.

همچنین باید بدانید که منبع مورد اعتماد اداره غذا و دارو گزارش‌هایی از واکنش‌های پوستی دردناک مرتبط با این کرم‌ها و لوسیون‌ها دریافت کرده است. از آنجایی که تحقیقات کمی در مورد اثرات احتمالی وجود دارد، ممکن است قبل از شروع، این موضوع خوبی برای گفتگو با پزشک باشد.

یک نکته مهم

پزشکان توصیه می کنند که بلافاصله قبل از رفتن به بیمارستان برای زایمان، ناحیه بیکینی خود را نتراشید، به خصوص اگر قصد زایمان سزارین را دارید. اصلاح می‌تواند باعث ایجاد بریدگی‌ها و خراش‌های ریز شود که می‌تواند منجر به عفونت در داخل یا اطراف محل زخم شود.

چه مدت بعد از زایمان می توانید لیزر موهای زائد را برنامه ریزی کنید؟

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان می‌گوید که باید به مراقبت پس از زایمان به‌عنوان یک فرآیند طولانی‌مدت فکر کنید، نه فقط یک اتفاق گذرا. در چند ماه اول پس از زایمان، به طور منظم با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید تا در مورد تمام روش هایی که بدن شما در حال تغییر است صحبت کنید.

پزشک شما بهترین فردی است که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه زمانی هورمون های شما به حالت طبیعی برگشته و پوست شما آماده دریافت لیزر درمانی است. این مکالمات به ویژه در صورتی که زخم یا برش های ناشی از اپی زیاتومی یا زایمان سزارین داشته باشید بسیار مهم خواهد بود.

آیا کار برای اپراتور های لیزر باردار بی خطر است؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد یک تکنسین لیزر که به درستی آموزش دیده و مجهز شده باشد در هنگام بارداری در معرض خطری از کار با دستگاه لیزر باشد. اگر نگرانی دارید، می توانید با پزشک خود در مورد خطرات آن صحبت کنید.

جمع بندی

بارداری می تواند تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد کند، از جمله ظاهر شدن ناگهانی مو در نقاطی که قبلاً وجود نداشته است. بسیاری از این تغییرات در ماه های پس از زایمان برطرف خواهد شد.

اگر می خواهید مقدار موهای صورت، بازوها، شکم، پاها یا ناحیه بیکینی خود را کاهش دهید، احتمالاً اصلاح، بسته به اندازه ناحیه مورد نظر، ایمن ترین کار است.

پس از زایمان، با پزشک خود در مورد اینکه چقدر زود می توان لیزر موهای زائد را در مناطقی که موهای زائد از بین نرفته اند، از سر بگیرید صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *