تزریق ژل, جوانسازی, زیبایی

تزریق ژل یا چربی؟

تزریق ژل یا چربی

فیلرها یا همان پرکننده های پوستی موادی هستند که با استفاده از آنها می‌توان فرو رفتگی ها، خطوط چین و چروک و بافت از دست رفته را ترمیم نمود. همچنین اگر در قسمتی از صورت یا بدن تمایل به افزایش حجم وجود داشته باشد؛ تزریق فیلرها بهترین راهکار برای دستیابی به حجم بیشتر و فرم بهتر می‌باشد. در این مقاله از کلینیک زیبایی نیلا، بهترین کلینیک زیبایی در اصفهان، به بررسی تفاوت تزریق ژل یا چربی می پردازیم.

هر ماده پرکننده بافتی را فیلر می‌گویند. فیلرها دو دسته‌اند:

دسته‌ای که در خارج از بدن فرد گیرنده به روش‌های مختلف تولید می‌گردد و به بافت مورد نظر انتقال داده می‌شود که عموم مردم این دسته از فیلرها را ژل می‌گویند.

دسته دوم فیلرها، از بدن خود فرد گیرنده استخراج می‌شود مثل چربی.

فیلرها در بدن به نقاطی مانند سینه، باسن و پشت دستها برای جوانسازی دست تزریق می‌گردند. و نقاطی در صورت که با تزریق فیلر جوانسازی می‌گردد و با افزایش حجم همراه می‌شود عبارتند از:

  • تزریق فیلر گونه، چانه، و خط فک برای کانتورینگ یا مادلینگ صورت
  • تزریق فیلر به لب
  • تزریق فیلر خط خنده
  • تزریق فیلر زیر چشم
  • تزریق فیلر خط اخم و خطوط افقی پیشانی
  • تزریق فیلر به خطوط پاکلاغی کنار چشم

تزریق چربی در اصفهان به صورت جایگاه بالاتری نسبت به تزریق ژل دارد؛ زیرا فیلر‌ها و ژل‌ها مواد مصنوعی هستند که مضرات زیادی دارند از سویی دیگر این مواد به دلیل مصنوعی بودن، گاهی خطر واکنش‌های آلرژیک را نیز به همراه خواهند داشت با این حال تزریق ژل نسبت به تزریق چربی، شاید تنها و تنها یک مزیت داشته باشد و آن هم مشاهده سریع و فوری نتایج است. شاید اکنون ذهن شما بر سر یک دو راهی قرار گرفته باشد که تزریق ژل یا تزریق چربی به صورت کدام بهتر است؟

تزریق ژل یا چربی

نحوه تزریق ژل یا چربی

نحوه تزریق ژل

قبل از پاسخ به اینکه تزریق ژل بهتر است یا چربی توصیه می‌کنیم با هر دو این روش‌ها آشنا شوید. در تزریق ژل پزشک متخصص حجم مورد نیاز از ژل را به کمک سرنگ‌های ظریف در نواحی لازم تزریق می‌کند. در نتیجه شخص از شر خطوط ایجاد شده در صورت در نتیجه گذر سن و عدم تقارن در گونه‌ها رهایی یافته و همچنین می‌تواند سیاهی‌ها و گودی اطراف چشم خود را برطرف سازد.

تزریق ژل کمک می‌کند تا نواحی مورد نیاز از صورت و بدن برجسته‌تر گردند.  نحوه تزریق ژل به این صورت است که ابتدا ناحیه تزریق بی‌حس و استریل شده و سپس پزشک براساس تخصص و دانش خود اقدام به تزریق در زوایای مورد نیاز می‌کند. پروسه انجام تزریق ژل بسیار ساده بوده و در کمتر از یک ساعت قابل انجام است. نتایج مثبت حاصل از این تکنیک زیبایی بلافاصله بعد از درمان قابل مشاهده بوده و دوره نقاهت طولانی و سختی ندارد.

نحوه تزریق چربی

تزریق چربی از دیگر تکنیک‌های پرطرفدار در دسته اقدامات زیبایی است. این روش علاوه بر زیبایی و جوان‌سازی پوست سبب می‌شود تا کاندیدهای انجام آن از شر چربی‌های اضافی بدن خود نیز خلاص شده و به اندامی زیباتر برسند چرا که در این روش چربی‌های اضافی انباشته شده در قسمت‌هایی مانند ران، شکم و پهلوها برداشته شده و به بخش‌های مورد نیاز تزریق می‌شوند. نحوه انجام انتقال چربی به این صورت است که جلسه تزریق چربی با آماده‌سازی فرد شروع می‌شود.

منظور از آماده‌سازی، اعمال بی‌حسی موضعی و استریلیزاسیون در نواحی برداشت چربی است. سپس به کمک روش مناسب، چربی‌های اضافی بدن خارج می‌گردند. پس از آن نوبت به آماده‌سازی چربی‌های برداشته شده می‌رسد. در این مرحله چربی‌ها خالص‌سازی شده و آماده تزریق می‌گردند. سپس چربی‌ها به سرنگ‌های مخصوصی انتقال داده شده و توسط پزشک در نواحی از صورت و بدن به صورت تزریق می‌شوند.

نتایج و ماندگاری تزریق ژل

از دیگر عواملی که در پاسخ به سوال تزریق چربی به صورت بهتر است یا ژل تاثیر دارد، بررسی نتایج و ماندگاری حاصل از این دو روش مذکور می‌باشد. نتایج مثبت حاصل از تزریق چربی و ژل بلافاصله بعد از اتمام تزریق قابل مشاهده است. البته به دلیل تحریک بافت‌ها و پوست احتمال بروز برخی عوارض جانبی از قبیل التهاب‌ها و قرمزی وجود دارد که این موارد نیز نهایتا بعد از ۷ روز از بین رفته و افراد می‌توانند نتایج نهایی و دلخواه خود را بعد از یک هفته مشاهده کنند.

موضوع بعدی، بحث ماندگاری ژل تزریق شده است. این مدت زمان بسته به شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد. به این صورت که سیستم ایمنی فرد، حجم ژل تزریق شده، برند و کیفیت ژل، نکات و مراقبت‌های انجام شده توسط مراجعه‌کننده، سن افراد و … در طول مدت ماندگاری ژل تاثیرگذار خواهند بود. این دوره می‌تواند به صورت میانگین بین ۶ ماه تا ۱ سال متغیر باشد.

تزریق ژل یا چربی

نتیجه و ماندگاری تزریق چربی

کسانی که بین دو راهی تزریق چربی یا ژل گیر کرده‌اند بهتر است نگاهی به نتایج و ماندگاری حاصل از این دو روش بیاندازند. از آنجایی که در تزریق چربی ابتدا بافت‌های چربی انباشته شده در بخشی از بدن استخراج شده و دوباره در ناحیه دیگری از بدن تزریق می‌شوند، فرد دوره نقاهت خفیفی را پشت سر خواهد گذاشت. این مدت زمان با دردهای خفیف و التهاب و کبودی همراه خواهد بود. به همین دلیل برای مشاهده نتایج نهایی، کمی صبر و تحمل نیاز است. این مدت زمان پروسه‌ای بین ۷ الی ۱۰ روز خواهد بود. البته نتایج مثبت به محض اتمام کار کاملا محسوس می‌باشند.

موضوع بعدی بحث ماندگاری تزریق چربی در صورت و بدن است. از آنجایی که چربی تزریق شده از جنس بافت چربی بدن شخص مراجعه‌کننده است، دوام و ماندگاری آن به نسبت سایر فیلرهای تزریقی بیشتر خواهد بود. به این معنا که پاسخ سوال ماندگاری چربی بهتر است یا ژل قطعا تزریق چربی می‌باشد به طوری که تا سالیان دراز می‌توان شاهد نتایج و تغییرات ایجاد شده بود. البته این مدت زمان نیز می‌تواند بسته به دلایلی از جمله میزان سوخت و ساز بدن، ناحیه تزریق، حجم چربی تزریق شده، سن فرد و … متغیر باشد.

نتایج تزریق چربی به صورت طبیعی است؟

مهم‌ترین بخشی که برای افراد متقاضی تزریق چربی اهمیت بسیاری دارد، نتایج و آثار بدست آمده پس از تزریق چربی است. معمولا نتایج تزریق چربی به صورت بعد از چند هفته که ورم صورت از بین رفته و چربی اضافی تزریق شده، توسط بدن جذب شد، قابل مشاهد می‌باشد.  معمولا ورم‌ها و کبودی‌ها زیاد نیستند و طی چند روز کاملا رفع می‌شوند. در صورتی که فرد در مورد خوابیدن ورم عجله داشته باشد، پزشک معالج یخ درمانی را برای وی تجویز می‌کند اما به طور کلی با تزریق چربی به صورت چهره شاداب‌تر و توپر‌تر از حالت قبلی خود به نظر می‌رسد. همین اتفاق یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر زیبایی و جذابیت هر شخصی است و می‌تواند تاثیر به سزایی در دلنشین شدن چهره او داشته باشد.

همچنین پوست صورت پس از تزریق، صاف، یکدست و سفت خواهد شد و دیگر اثری از چین و چروک نخواهد بود. با تزریق چربی حالت شل بودن پوست به طو کامل برطرف می‌گردد که در نهایت این عامل به جوانسازی پوست و چهره شخص ختم می‌شود.

چربی اگر به میزان درستی تزریق شود، موجب گلوله شدن چربی زیر پوست نشده و اثرات خود را به وضوح نشان می‌دهد. با پیشرفت علم پزشکی و ابداع دستگاه‌های مدرن هم اکنون از تزریق چربی برای برجستگی لب‌ها و گونه، لیفت ابرو از بین بردن چین و چروک و گودی‌های زیر چشم استفاده می‌شود و نتایج درخشانی به همراه دارد. البته این نکته لازم به ذکر می‌باشد که تمامی چربی‌هایی که به صورت تزریق می‌شوند به طور کامل باقی نمی‌مانند و درصدی از آن‌ها پس از انتقال چربی توسط بدن جذب می‌شوند؛ به همین دلیل متخصص در زمان عمل کمی بیش از حد نیاز چربی تزریق خواهد کرد.

بیشتر بخوانید>> پیکرتراشی در اصفهان

طبق تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که براساس ژنتیک و فعالیت‌های فرد معمولا ۶۰ درصد از چربی‌ها در همان ماه‌های ابتدایی جذب بدن می‌شوند و نمی‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد اما ۴۰ درصد از چربی‌ها باقی می‌مانند و تاثیری ماندگار و دائمی دارند. بر همین اساس، باید در زمان مشخص اقدام به تزریق مجدد چربی نمود. معمولا در کلینیک‌ها با توجه به وضعیت فعلی مراجعه‌کننده، تزریق‌های احتمالی تخمین‌زده می‌شود و پس از اینکه از فرد مورد نظر در خصوص تمایل او به فریز چربی سوال شد، چربی‌های اضافی را نگهداری می‌کنند تا دیگر در عمل بعدی نیازی به طی مرحله لیپوساکشن نباشد.

مزیت تزریق چربی نسبت به تزریق انواع ژل

چربی از خود فرد گرفته می‌شود بنابراین هرحجمی که بخواهیم می‌توانیم برداشت کنیم (حتی به مقدار زیاد تاحدود ۵۰۰cc به منظور تزریق در باسن). اگر این حجم زیاد را بخواهیم با ژل پر کنیم، حجم زیاد ژل امکان جابجایی دارد و ممکن است با فشارهای خارجی که به پوست وارد می‌شود از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کند و روی پوست دچار ناهمواری شود. در صورتی که درمورد چربی، چون سلول‌های بدن زنده هستند و وقتی به ناحیه‌ای تزریق می‌شوند به همان قسمت پیوند داده می‌شوند و عروق و بافت‌های بدن آنها را احاطه کرده و جزئی از چربی طبیعی آن منطقه خواهند شد (به اصطلاح به بدن جوش می‌خورد) امکان هیچ‌گونه جابجایی نخواهد داشت. معمولا چربی را از نواحی مقاوم به رژیم و ورزش برداشت می‌کنند مانند پهلوها، شکم، باسن و… بنابراین این چربی پس از تزریق در نواحی مثل صورت به آسانی با رژیم و یا ورزش آب نخواهد شد.

اما ماندگاری چربی تزریق شده بستگی به نحوه برداشت و نحوه تزریق آن دارد که نکات کلیدی آن اگر رعایت شوند از ماندگاری بسیار طولانی برخوردار خواهد بود. چربی را می‌توان بمدت ۶ ماه در یخچال‌های معمولی و ۲ سال در یخچال‌های صنعتی نگهداری کرد و سپس مجداد تزریق نمود. بنابراین اگر فردی پس از تزریق اول بخواهد مجدداً قسمتی از ناحیه تزریق شده را پر کند چربی به راحتی در دسترس است و فقط نیاز به یک تزریق مجدد دارد.

مزیت مهم دیگری که چربی نسبت به ژل و یا پروتز دارد همان قوام طبیعی چربی است که لمس چربی بسیار نرمال به نظر می‌رسد. امکان ایجاد عفونت در ژل های مصنوعی و پروتزها بسیار بیشتر از چربی است. از مزیت‌های مهم دیگر تزریق چربی عدم امکان ایجاد آلرژی است. با این حال برخی از پزشکان با تزریق چربی مخالف‌اند. آنها معتقدند که فیزیولوژی انسان به گونه‌ایی است که چربی هر قسمت از بدن برای همان قسمت طراحی شده است.

به عنوان مثال اینکه از چربی شکم برای پر کردن صورت استفاده شود به لحاظ پزشکی نادرست و غیرمنطقی است مگر اینکه واقعاً چاره‌ای نداشته باشیم زیرا احتمال ایجاد التهاب و حمله عصبی به آن نقطه وجود دارد. متخصصان زیبایی تاکید دارند که تک تک سلول‌های بدن کدگذاری شده و جای آنها در بدن مشخص است. با انجام عمل تزریق چربی ممکن است منطقه پر شده به یکباره یا به مرور زمان خالی شده و مشکل عدم قرینگی به وجود آید یا حتی ممکن است گوشت اضافه در منطقه تزریق تولید شود و یا گودی‌های بدی در محل برداشت چربی ایجاد شود. در مقابل پرکننده استانداردی که به لحاظ علمی در دنیا ثابت شده ژل است. جنس ژل‌ها شبیه ترکیبات بدن است و اگر در تزریق آنها از برندهای باکیفیت استفاده شود خود را با بدن انطباق می‌دهند و هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.

رزرو نوبت کلینیک نیلا

شما می توانید جهت مشاوره در خصوص انتخاب تزریق ژل یا  چربی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *