زیبایی, مراقبت پوست و مو

همه چیز درباره رشد مو

رشد مو کلینیک نیلا

رشد مو با چه سرعتی انجام می شود؟

مو چگونه رشد می کند؟

مو از کیسه‌های کوچک پوست شما به نام فولیکول رشد می کند. حدود 5 میلیون فولیکول مو با منبع قابل اعتماد در بدن وجود دارد که تقریباً 100000 فولیکول روی پوست سر وجود دارد.

زیبایی خود را مجدد بدست آورید : کاشت مو در اصفهان

هر تار مو در سه مرحله رشد می کند:

  • آناژن. این مرحله رشد فعال مو بین 2 تا 8 سال طول می کشد.
  • کاتاژن. این مرحله انتقال زمانی اتفاق می افتد که رشد مو متوقف می شود که حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد
  • تلوژن. مرحله استراحت زمانی اتفاق می‌افتد که موها نه رشد می‌کنند و نه می‌ریزند که 2 تا 3 ماه طول می‌کشد.
  • اگزوژن. مرحله ریزش زمانی اتفاق می افتد که موها می ریزند که می تواند 2 تا 5 ماه ادامه داشته باشد.

اکثریت قریب به اتفاق فولیکول‌های مو روی پوست سر در فاز آناژن هستند، در حالی که تنها 5 تا 10 درصد از منابع مورد اعتماد در فاز تلوژن هستند. در سایر قسمت های بدن، روند یکسان است، با این تفاوت که چرخه فقط حدود یک ماه طول می کشد. به همین دلیل است که موهای بدن کوتاهتر از موهای روی سر هستند.

بعد از کوتاه کردن مو چقدر طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند؟

میزان رشد مو در سر از فردی به فرد دیگر بر اساس طیفی از عوامل از جمله قومیت متفاوت است.

بر اساس یک مطالعه در سال 2016 که شامل بیش از 2000 بزرگسال جوان بود:

  • موهای آسیایی حدود 0.49 اینچ (اینچ) در ماه یا فقط کمتر از 6 اینچ در سال رشد می کنند.
  • موهای سیاه حدود 0.33 اینچ در ماه یا کمتر از 4 اینچ در سال رشد می کنند.
  • موهای سفید و لاتین تقریباً 44/4 اینچ در ماه یا 3/5 اینچ در سال رشد می کنند.

به عنوان مثال، اگر موهای شما بلندتر از طول شانه بود، و یک پیرایش واقعا کوتاه داشتید، ممکن است چندین سال طول بکشد تا موهای شما به اندازه قبلی رشد کند. به خاطر داشته باشید که میزان رشد مو بعد از 30 سالگی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید >> جراحی پف زیر چشم – کلینیک نیلا

بعد از ریزش مو چقدر طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند؟

باز هم، مدت زمانی که طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند به علت اصلی ریزش مو بستگی دارد.

جدیدترین روش لیفت صورت 2022 : اندولیفت در اصفهان

الگوی ریزش مو

با افزایش سن، برخی از فولیکول ها تولید مو را متوقف می کنند. به این ریزش موی ارثی، ریزش موی الگو یا آلوپسی آندروژنتیک گفته می شود. بسیاری از مردان مبتلا به ریزش مو با الگوی مردانه در نهایت طاسی می شوند. ریزش موی الگوی زنانه می تواند باعث نازک شدن موها شود، اما به ندرت منجر به طاسی می شود.

این نوع ریزش مو به طور معمول دائمی است، به این معنی که موها دوباره رشد نمی کنند. اما اگر زود تشخیص داده شود، ممکن است بتوانید روند ریزش مو را با یک درمان خوراکی تجویزی به نام فیناستراید Propecia  یا یک درمان موضعی به نام ماینوکسیدیلRogaine  کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید.

مواد مغذی مانند Viviscal و Nutrafol و پلاسمای غنی از پلاکت نیز ممکن است گزینه‌هایی برای الگوی ریزش مو در مراحل اولیه باشند.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. موها معمولاً به صورت تکه‌های کوچک روی پوست سر می‌ریزند، اما ریزش مو می‌تواند در قسمت‌های دیگر بدن مانند ابرو، مژه، بازو یا پاها نیز اتفاق بیفتد.

آلوپسی آره آتا غیر قابل پیش بینی است. موها ممکن است در هر زمانی دوباره شروع به رشد کنند، اما ممکن است دوباره ریزش کنند. در حال حاضر نمی توان فهمید که چه زمانی ممکن است از بین برود یا دوباره رشد کند.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث ایجاد لکه های قرمز فلس دار (پلاک) روی پوست می شود.

پسوریازیس پوست سر می تواند باعث ریزش موی موقت شود. خاراندن پوست سر برای تسکین خارش یا از بین بردن پوسته ها می تواند آن را بسیار بدتر کند. هنگامی که یک درمان موثر برای پسوریازیس خود پیدا کردید و از خاراندن پوست سر خودداری کردید، موهای شما روند رشد را آغاز می کند.

تغییرات هورمونی

ریزش مو همچنین ممکن است بعد از زایمان یا در دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد.

ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی و عدم تعادل موقتی است، اگرچه پیش بینی اینکه موها چه زمانی دوباره رشد می کنند دشوار است.

فشار

استرس همچنین می تواند به ریزش مو کمک کند، خواه استرس عاطفی مداوم باشد یا نتیجه یک رویداد، مانند بستری شدن در بیمارستان، تب بالا، مرگ یکی از عزیزان یا زایمان.

ریزش موی ناشی از استرس که تلوژن افلوویوم نیز نامیده می شود، معمولاً 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد استرس زا شروع می شود و می تواند تا 6 ماه ادامه یابد. در موارد استرس مداوم، ریزش مو ممکن است سال ها ادامه یابد.

مشکلات تیروئید

شرایطی که باعث افزایش بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) یا هورمون تیروئید بسیار کم (کم کاری تیروئید) می شود، می تواند منجر به ریزش مو شود. پس از درمان موفقیت آمیز اختلال تیروئید، مو معمولاً دوباره رشد می کند.

کمبودهای تغذیه ای

دریافت نکردن آهن، بیوتین یا روی کافی در رژیم غذایی می تواند به مرور زمان باعث ریزش مو شود. اصلاح کمبود ممکن است منجر به رشد مو شود. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا مو شروع به رشد کند.

چه مدت طول می کشد تا موها بعد از اپیلاسیون یا اصلاح دوباره رشد کنند؟

هنگامی که موهای خود را اصلاح می کنید، فقط قسمت بالایی فولیکول مو را از بین می برید. موها فوراً به رشد خود ادامه می دهند و ممکن است ظرف یک یا دو روز شروع به دیدن نوک موها کنید.

اما وقتی اپیلاسیون می کنید، کل ریشه مو از فولیکول زیر سطح پوست برداشته می شود. ممکن است نزدیک به 2 هفته طول بکشد تا اینکه حتی شروع به رشد کند. اکثر افراد بعد از 3 تا 6 هفته دوباره موهای خود را اپیلاسیون می کنند.

لیزر موهای زائد در اصفهان یکی از رایج‌ترین روش‌های زیبایی است که در دنیا انجام می‌شود، نور لیزر هر چیزی که تیره‌رنگ باشد را حرارت داده و می‌سوزاند. نور بسیار متمرکزی را به فولیکول‌های مو می‌تاباند. رنگدانه در فولیکول ها نور را جذب می کند. که باعث از بین رفتن مو می شود. رشد موها بعد از 8 الی 10 جلسه لیزر کاملا متوقف می‌شود.

آیا موها بعد از اصلاح پرپشت تر می شوند؟

ممکن است شنیده باشید که تراشیدن یا اپیلاسیون مو باعث رشد سریع‌تر و ضخیم‌تر آن می‌شود. این در واقع یک افسانه است. تراشیدن یا اپیلاسیون تاثیری بر سرعت رشد مجدد مو یا ضخیم شدن آن ندارد.

بیشتر بخوانید >> مدت زمان رشد ابروها چقدر است؟

بعد از شیمی درمانی چقدر طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند؟

شیمی درمانی معمولا برای درمان سرطان استفاده می شود. شیمی درمانی یک داروی قوی است که به سلول‌های در حال رشد سریع مانند سلول‌های سرطانی حمله می‌کند، اما ممکن است به فولیکول‌های مو در پوست سر و سایر قسمت‌های بدن نیز حمله کند و منجر به ریزش سریع مو شود.

مراحل رشد مو بعد از شیمی درمانی

ممکن است 2 تا 3 هفته پس از اتمام شیمی درمانی، موها خود به خود شروع به رشد کنند. موها ممکن است در ابتدا به صورت یک تار مو نرم رشد کنند. پس از حدود یک ماه، موها ممکن است با سرعت معمولی خود یعنی 4 تا 6 اینچ در سال شروع به رشد کنند. به خاطر داشته باشید که در برخی موارد ممکن است تا یک سال طول بکشد تا موها پس از شیمی درمانی شروع به رشد کنند.

موهای جدید شما ممکن است با بافت یا رنگ متفاوتی نسبت به قبل رشد کنند. در موارد نادر، ریزش مو در اثر چندین سال شیمی درمانی قوی می تواند دائمی باشد.

بعد از تلوژن افلوویوم چقدر طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند؟

تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از فولیکول‌های مو روی پوست سر به طور همزمان وارد فاز تلوژن (استراحت) چرخه رشد می‌شوند، اما مرحله رشد بعدی شروع نمی‌شود. موها در سرتاسر سر شروع به ریزش می کنند، اما موهای جدید رشد نمی کنند.

معمولاً توسط یک رویداد پزشکی ایجاد می شود، مانند:

  • زایمان (رشد مو در بارداری)
  • عمل جراحي
  • تب شدید
  • شروع یا قطع برخی داروها، از جمله قرص های ضد بارداری.

تلوژن افلوویوم معمولاً حدود 3 ماه پس از رویداد شروع می شود. ممکن است موها نازک به نظر برسند، اما احتمالاً کاملاً کچل نخواهید شد.

این وضعیت کاملاً برگشت پذیر است. پس از درمان رویداد محرک (یا بهبودی از بیماری)، موهای شما ممکن است پس از 6 ماه شروع به رشد کنند. با این حال، این نوع ریزش مو در برخی افراد می تواند سال ها ادامه داشته باشد.

چه چیزی بر رویش مجدد مو تاثیر می گذارد؟

اگر ریزش مو را تجربه کرده اید و سعی می کنید موهای خود را دوباره رشد دهید، عوامل زیادی می توانند بر سرعت رشد مو تأثیر بگذارند، از جمله:

  • ژنتیک
  • تغییرات در هورمون ها
  • کمبودهای تغذیه ای
  • داروها
  • استرس و اضطراب
  • سایر بیماری ها یا شرایط

شما همیشه نمی توانید این عوامل را کنترل کنید. بهترین گزینه این است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید.

رشد مو کلینیک زیبایی نیلا

چه چیزی باعث می شود موها سریعتر رشد کنند؟

هیچ راه مطمئنی برای رشد سریع موهای شما در طول شب وجود ندارد. اما با کمی دقت، ممکن است بتوانید انواع خاصی از ریزش مو را کاهش دهید یا موهای خود را تقویت کنید تا شکستگی را به حداقل برسانید.

در اینجا چند نکته برای حفظ سلامت موهای شما وجود دارد:

  1. یک رژیم غذایی متعادل بخورید. غذاهای سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین C را هدف قرار دهید.
  2. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد مصرف مکمل ها، به ویژه آهن، اسید فولیک، بیوتین، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و روی بپرسید – اما فقط در صورتی که فکر می کنید این مکمل ها در رژیم غذایی شما کم است. اگر از قبل مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذا دریافت می کنید، نیازی به مصرف مکمل ها نیست.
  3. از مواد شیمیایی شدید یا گرمای بیش از حد روی مو و پوست خود اجتناب کنید.
  4. موهای خود را نکِشید.
  5. هنگام شستن موها، پوست سر خود را ماساژ دهید تا جریان خون به فولیکول های مو افزایش یابد.
  6. از شامپو و نرم کننده بدون سولفات با ویتامین E یا کراتین استفاده کنید. برای پسوریازیس پوست سر، متخصص پوست می تواند یک شامپوی دارویی تجویز کند.
  7. هر 6 تا 8 هفته یکبار، انتهای موخوره را با یک برش معمولی بردارید.
  8. از یک پماد موضعی مانند ماینوکسیدیل موضعی (روگین) استفاده کنید.
  9. سیگار را محدود یا ترک کنید. ترک سیگار می تواند دشوار باشد، اما یک پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه ترک مناسب برای خود ایجاد کنید.
  10. با استفاده از کلاه از موهای خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید محافظت کنید.
  11. اگر در این بین گزینه های بیشتری می خواهید، کاشت مو در اصفهان ممکن است گزینه دیگری برای ریزش موی دائمی باشد.
  12. پی آر پی یا پلاکت درمانی یکی از روش های درمانی کم تهاجم است که امروزه استفاده ی زیادی در درمان مشکلات پوست و مو دارد. پی آر پی به معنای پلاسمای غنی از پلاکت و معمولا به صورت تزریقی به وسیله ی سرنگ انجام میگیرد. در روش درمانی پی آر پی در اصفهان بعد از گرفتن خون از شما آن را در یک دستگاه به نام سانتریفیوژ قرار می دهند. در این دستگاه محلولی پر از پلاکت های خونی جدا می شود و پس از اصلاح شدن و زمانی که در بالاترین غلظت خود قرار دارد، دوباره به شما ( در ناحیه ای که مد نظر دارید ) تزریق می گردد.
  13. مزوتراپی یکی از روشهای درمانی در زمینه ی پوست و مو است که در این روش مواد دارای خاصیت درمانی در مناطق مختلف در زیر پوست تزریق می شود. این مواد عموما تشکیل شده از مواردی مثل ویتامین ها ، آنزیم ها، هورمون ها، عصاره های گیاهی و دارویی که با توجه به مشکل شما تعیین شده و به صورت موضعی درون پوست تزریق می شوند. مزوتراپی در اصفهان

جمع بندی

موها با سرعت حدود 6 اینچ در سال رشد می کنند. اگر موهای شما در حال ریزش است، با یک متخصص کلینک زیبایی نیلا صحبت کنید تا آنها بتوانند علت ریزش موی شما را تشخیص دهند. اگر ریزش موی شما ناشی از یک وضعیت پزشکی باشد، قبل از اینکه موها بهبود یابند، به درمان نیاز دارید تا وضعیت کامل – نه فقط علائم آن – برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *