بیماری ها, بیماری های پوستی

بیماری‌های رایج پوستی

Skin Disorders

همه چیز درباره بیماری‌های رایج پوستی

بیماری‌های رایج پوستی از نظر علائم و شدت بسیار متفاوت است. آنها می توانند موقت یا دائمی باشند و ممکن است بدون درد یا دردناک باشند. برخی دلایل موقعیتی دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ژنتیکی باشند. برخی از بیماری‌های رایج پوستی جزئی هستند و برخی دیگر می توانند تهدید کننده سلامتی و زندگی بیمار باشند.

در حالی که بیشتر اختلالات پوستی جزئی هستند، برخی دیگر می توانند نشان دهنده مشکل جدی تری باشند. اگر فکر می کنید ممکن است یکی از این مشکلات رایج پوستی را داشته باشید، با متخصصین کلینیک تخصصی نیلا تماس بگیرید.

تصاویری از انواع بیماری های رایج پوستی

انواع مختلفی از اختلالات پوستی وجود دارد. در اینجا یک لیست از 25 بیماری وجود دارد. هشدار: تصاویر ممکن است آزار دهنده باشند.

آکنه یا جوش

معمولاً روی صورت، گردن، شانه ها، سینه و قسمت بالایی کمر بوجود میایند. جوش‌های روی پوست متشکل از جوش‌های سرسیاه، سرسفید، آکنه یا کیست‌ها عمیق و دردناک هستند. در صورت عدم درمان ممکن است جای زخم باقی بماند یا باعث ایجاد لک بر روی پوست شود. درمان جای جوش با لیزر co2 فرکشنال انجام می‌پذیرد.

درمان جوش اصفهان

تبخال

تاول قرمز، دردناک و پر از مایع که در نزدیکی دهان و لب ها ظاهر می شود، ناحیه آسیب دیده اغلب قبل از اینکه زخم قابل مشاهده باشد سوزن سوزن می شود یا می سوزد. شیوع تبخال ممکن است با علائم خفیف و شبیه آنفولانزا مانند تب پایین، بدن درد و غدد لنفاوی متورم همراه باشد.

تبخال

تاول

با ناحیه آبکی، شفاف و پر از مایع روی پوست مشخص می شود، ممکن است کوچکتر از 1 سانتی متر (وزیکول) یا بزرگتر از 1 سانتی متر (بولا) باشد و به تنهایی یا به صورت گروهی بر روی پوست ایجاد می‌شوند. تاول در هر نقطه از بدن ممکن است به وجود آید.

تاول

کهیر

جوش های خارش دار و برجسته که پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن ایجاد می شود، قرمز، گرم و در صورت لمس خفیف دردناک است. می تواند کوچک، گرد و حلقه ای شکل یا بزرگ باشد.

کهیر

کراتوز اکتینیک

معمولاً کمتر از 2 سانتی متر یا تقریباً به اندازه یک پاک کن است لکه پوستی ضخیم و بصورت پوسته پوسته در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب زیاد قرار می گیرند ظاهر می شود (دست ها، بازوها، صورت، پوست سر و گردن) معمولاً صورتی رنگ است اما می تواند پایه قهوه ای یا خاکستری داشته باشد.

Actinic keratosis

آکنه روزاسه

بیماری مزمن پوستی که چرخه های محو شدن و عود را طی می کند. عود ممکن است توسط غذاهای تند، نوشیدنی های الکلی، نور خورشید، استرس و باکتری روده هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شود. چهار زیر گروه از روزاسه وجود دارد که طیف گسترده ای از علائم را در بر می گیرد، علائم رایج شامل برافروختگی صورت، برآمدگی های قرمز، قرمزی صورت، خشکی پوست و حساسیت پوستی است.

کفگیرک یا کربونکل

بصورت توده قرمز، دردناک و تحریک شده زیر پوست نمایان می‌شود، ممکن است با تب، بدن درد و خستگی همراه باشد. می تواند باعث ایجاد پوسته پوسته شدن یا ترشح شود.

Carbuncle

حساسیت به لاتکس

این وضعیت ممکن است به یک وضعیت اورژانسی پزشکی تبدیل شود و نیازمند مراقبت های فوری باشد. دونه ها پوستی ممکن است در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض یک محصول لاتکس ایجاد شود. جوش های خارش دار و قرمز در محل تماس که ممکن است با قرار گرفتن مکرر در معرض لاتکس ظاهری خشک و پوسته دار به خود بگیرند.

ذرات لاتکس موجود در هوا ممکن است باعث سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خارش و آبریزش چشم شوند. حساسیت شدید به لاتکس می تواند باعث تورم و مشکل در تنفس شود.

حساسیت لاتکس

اگزما

لکه های پوسته پوسته زرد یا سفید بر پوست ایجاد می شوند، مناطق آسیب دیده ممکن است قرمز، خارش دار، چسبناک یا چرب باشند. ریزش مو ممکن است در ناحیه ای که اگزما ایجاد شده است، رخ دهد.

اگزما

پسوریازیس

لکه‌های پوستی فلس‌دار، نقره‌ای و کاملاً مشخص، معمولاً روی پوست سر، آرنج، زانو و کمر قرار ایجاد می‌شوند. ممکن است خارش دار یا بدون علامت باشد.

پسوریازیس

سلولیت

این وضعیت ممکن است به یک وضعیت اورژانسی پزشکی تبدیل شود و نیازمند مراقبت های فوری باشد. ناشی از ورود باکتری یا قارچ از طریق شکاف یا بریدگی در پوست است. پوست قرمز، دردناک، متورم با یا بدون ترشح که به سرعت پخش می شود. تب، لرز، و رگه های قرمز ناشی از جوش ها ممکن است نشانه عفونت جدی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

Cellulitis

سرخک

علائم شامل تب، گلودرد، قرمزی، آبریزش چشم، از دست دادن اشتها، سرفه و آبریزش بینی است. دانه های قرمز سه تا پنج روز پس از ظاهر شدن اولین علائم از صورت به پایین بدن پخش می شود. لکه های قرمز ریز با مراکز آبی یا سفید در داخل دهان نیز ظاهر می شود.

سرخک

کارسینوم سلول بازال

نواحی برجسته، سفت که ممکن است شبیه اسکار یا جای زخم باشند، نواحی گنبدی شکل، صورتی یا قرمز، براق که ممکن است دارای مرکز فرورفته مانند دهانه باشند. رگ های خونی قابل مشاهده روی زخم وجود دارند. خونریزی آسان یا زخمی که به نظر می رسد خوب نمی شود یا خوب می شود و دوباره ظاهر می شود.

Basal cell carcinoma

سرطان سلول سنگفرشی

اغلب در نواحی در معرض اشعه ماوراء بنفش مانند صورت، گوش ها و پشت دست ها رخ می دهد. لکه های پوسته پوسته و قرمز رنگ پوست به صورت برآمدگی برجسته می شود و به رشد خود ادامه می دهد. رشدی که به راحتی خونریزی می کند و بهبود نمی یابد یا بهبود می یابد و دوباره ظاهر می شود.

Squamous cell carcinoma

ملانوما

جدی ترین شکل سرطان پوست، در افراد با پوست روشن شایع تر است. خال در هر نقطه از بدن که دارای لبه های نامنظم، شکل نامتقارن و رنگ های متعدد است. خال هایی که با گذشت زمان تغییر رنگ داده یا بزرگتر شده اند.

ملانوما

لوپوس

علائم شامل خستگی، سردرد، تب و مفاصل متورم یا دردناک است. علائم پوسته پوسته و دیسکی شکل که خارش یا درد ندارند. تکه‌های قرمز فلس‌دار که بیشتر روی شانه‌ها، ساعد، گردن و بالاتنه قرار دارند و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدتر می‌شوند. زخم‌های قرمز که روی گونه ها و پل بینی پخش می شود و در آفتاب بدتر می شود.

لوپوس

درماتیت تماسی

ساعت ها تا چند روز پس از تماس با یک آلرژن ظاهر می شود. علائم مرزهای قابل مشاهده ای دارد و در جایی ظاهر می شود که پوست شما ماده تحریک کننده را لمس کرده است. پوست دچار خارش، قرمزی، پوسته پوسته می‌شود. تاول هایی که ترشح می کنند یا پوسته پوسته می شوند.

Contact dermatitis

ویتیلیگو

از بین رفتن رنگدانه در پوست به دلیل تخریب خودایمنی سلول هایی که به پوست رنگ می دهد. الگوی کانونی: از دست دادن رنگ پوست تنها در چند ناحیه کوچک که ممکن است ادامه پیدا کند. الگوی سگمنتال: بی رنگ شدن در یک طرف بدن، سفیدی زودرس پوست سر و/یا موهای صورت

Vitiligo

زگیل

ناشی از انواع مختلف ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی HPV ممکن است روی پوست یا غشاهای مخاطی دیده شود، ممکن است به صورت تکی یا گروهی رخ دهد. مسری است و ممکن است به دیگران منتقل شود.

Wart

ابله مرغان

تعداد زیادی از تاول های خارش دار، قرمز و پر از مایع در مراحل مختلف بهبود در سراسر بدن، جوش‌ها و دانه‌ها با تب، بدن درد، گلودرد و از دست دادن اشتها همراه است، تا زمانی که تمام تاول ها پوسته نشوند، مسری باقی می ماند.

Chickenpox

اگزمای سبورئیک

لکه های پوسته پوسته زرد یا سفید دیده می شوند، مناطق آسیب دیده ممکن است قرمز، خارش دار، چسبناک یا چرب باشند، ریزش مو ممکن است در ناحیه با علائم اگزما ایجاد شود.

Seborrheic eczema

کراتوز پیلاریس

بیماری شایع پوستی که اغلب در بازوها و پاها دیده می شود، اما ممکن است در صورت، باسن و سینه نیز رخ دهد. اغلب تا سن 30 سالگی به خودی خود از بین می رود. لکه هایی از پوست که برآمده، کمی قرمز و خشن به نظر می رسند، ممکن است در هوای خشک بدتر شود.

Keratosis pilaris

درماتوفیتوز

دانه‌های فلس دار دایره ای شکل با حاشیه برجسته، پوست وسط حلقه شفاف و سالم به نظر می رسد و لبه های حلقه ممکن است به سمت بیرون پخش شوند. معمولا خارش دار هستند.

Ringworm

ملاسما

بیماری شایع پوستی که باعث ایجاد لکه های تیره روی صورت و به ندرت گردن، سینه یا بازوها می شود. بیشتر در زنان باردار (کلواسما) و افرادی که رنگ پوست تیره‌تر دارند و در معرض آفتاب شدید قرار می‌گیرند، شایع‌تر است. هیچ علامت دیگری به جز تغییر رنگ پوست وجود ندارد. ممکن است طی یک سال خود به خود از بین برود یا دائمی شود.

Melasma

زرد زخم

در نوزادان و کودکان شایع است، علائم اغلب در ناحیه اطراف دهان، چانه و بینی قرار دارد. زرد زخم جوش های تحریک کننده و تاول ایجاد می کند.

زردزخم

اختلالات پوستی موقت

بسیاری از بیماری های رایج پوستی موقت، از جمله درماتیت تماسی و کراتوز پیلاریس وجود دارد.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یکی از شایع ترین بیماری های شغلی است. این وضعیت اغلب در نتیجه تماس با مواد شیمیایی یا سایر مواد تحریک کننده است. این مواد می توانند واکنشی را ایجاد کنند که باعث خارش، قرمزی و التهاب پوست شود. اکثر موارد درماتیت تماسی شدید نیستند، اما می توانند نسبتاً خارش دار باشند. کرم‌های موضعی و اجتناب از محرک‌ها، درمان‌های معمولی هستند.

کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یک بیماری جزئی است که باعث ایجاد برجستگی های کوچک و خشن روی پوست می شود. این برجستگی ها معمولا روی بازوها، ران ها یا گونه ها ایجاد می شوند. آنها معمولا قرمز یا سفید هستند و درد یا خارش ندارند. درمان لازم نیست، اما کرم‌های دارویی می‌توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند.

اختلالات پوستی دائمی

برخی از بیماری های مزمن پوستی از بدو تولد وجود دارند، در حالی که برخی دیگر به طور ناگهانی ظاهر می شوند.

علت این اختلالات همیشه مشخص نیست. بسیاری از اختلالات پوستی دائمی درمان‌های مؤثری دارند که دوره‌های طولانی بهبودی را ممکن می‌سازد. با این حال، آنها غیر قابل درمان هستند و علائم می توانند در هر زمانی دوباره ظاهر شوند. نمونه هایی از بیماری های مزمن پوستی عبارتند از:

  • روزاسه، که با برجستگی های کوچک، قرمز و پر از چرک روی صورت مشخص می شود.
  • پسوریازیس که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، خارش دار و خشک می شود.
  • ویتیلیگو که منجر به ایجاد تکه های بزرگ و نامنظم پوستی می شود.

اختلالات پوستی در کودکان

اختلالات پوستی در کودکان شایع است. کودکان می توانند بسیاری از بیماری های پوستی مشابه بزرگسالان را تجربه کنند. نوزادان و کودکان نوپا نیز در معرض خطر مشکلات پوستی مربوط به پوشک هستند. از آنجایی که کودکان بیشتر در معرض سایر کودکان و میکروب ها قرار می گیرند، ممکن است دچار اختلالات پوستی شوند که به ندرت در بزرگسالان رخ می دهد. بسیاری از مشکلات پوستی دوران کودکی با افزایش سن از بین می روند، اما کودکان نیز می توانند اختلالات پوستی دائمی را به ارث ببرند. در بیشتر موارد، پزشکان می توانند اختلالات پوستی دوران کودکی را با کرم های موضعی، لوسیون های دارویی یا داروهای خاص درمان کنند.

اختلالات پوستی رایج دوران کودکی عبارتند از:

  • اگزما
  • حساسیت پوشک
  • درماتیت سبورئیک
  • ابله مرغان
  • سرخک
  • زگیل
  • آکنه
  • بیماری پنجم
  • کندوها
  • درماتوفیتوز
  • بثورات ناشی از عفونت های باکتریایی یا قارچی
  • بثورات ناشی از واکنش های آلرژیک

علائم بیماری‌های رایج پوستی

بیماری های پوستی دارای طیف وسیعی از علائم هستند. علائم روی پوست شما که به دلیل مشکلات رایج ظاهر می شوند، همیشه نتیجه یک اختلال پوستی نیستند. چنین علائمی می‌تواند شامل تاول‌های ناشی از کفش‌های جدید یا لباس‌های تنگ باشد. با این حال، مشکلات پوستی که دلیل واضحی ندارند ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری پوستی واقعی باشد که نیاز به درمان دارد.

ناهنجاری‌های پوستی که معمولاً نشانه‌های یک اختلال پوستی هستند عبارتند از:

  • برآمدگی های برجسته قرمز یا سفید
  • راش، که ممکن است دردناک یا خارش دار باشد
  • پوست پوسته شدن یا خشن شدن پوست
  • زخم ها
  • زخم ها یا ضایعات باز
  • پوست خشک و ترک خورده
  • لکه های تغییر رنگ پوست
  • برجستگی های گوشتی، زگیل یا سایر رشدهای پوستی
  • تغییر در رنگ یا اندازه خال
  • از دست دادن رنگدانه پوست
  • گرگرفتگی بیش از حد

علل اختلالات پوستی

علل شایع شناخته شده بیماری‌های رایج پوستی عبارتند از:

  • باکتری هایی که در منافذ پوست و فولیکول های مو به دام افتاده اند.
  • قارچ ها، انگل ها یا میکروارگانیسم هایی که روی پوست زندگی می کنند.
  • ویروس ها
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • تماس با آلرژن ها، محرک ها، یا پوست آلوده فرد دیگر
  • عوامل ژنتیکی
  • بیماری هایی که تیروئید، سیستم ایمنی، کلیه ها و سایر سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • شرایط بهداشتی متعدد و عوامل سبک زندگی نیز می تواند منجر به ایجاد برخی از اختلالات پوستی شود. برخی از بیماری های پوستی علت شناخته شده ای ندارند.

درمان بیماری‌های رایج پوستی

بسیاری از اختلالات پوستی قابل درمان هستند. روش های رایج درمان بیماری های پوستی عبارتند از:

  • آنتی هیستامین ها
  • کرم ها و پمادهای دارویی
  • آنتی بیوتیک ها
  • تزریق ویتامین یا استروئید
  • لیزر درمانی
  • داروهای تجویزی هدفمند

همه بیماری‌های رایج پوستی به درمان پاسخ نمی دهند. برخی از شرایط بدون درمان از بین می روند. با این حال، بیشتر بیماری های پوستی به دلیل محرک های خاصی مانند استرس یا بیماری دوباره ظاهر می شوند.

شما اغلب می توانید اختلالات پوستی را که موقتی هستند با موارد زیر درمان کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *