بیماری ها, بیماری های پوستی

تغییر بوی بدن

بوی بدن

هر کس بوی بدن منحصر به فردی دارد body odor (BO)، که می تواند خوشایند یا ملایم باشد، اما وقتی به BO فکر می کنیم، معمولا بوی نامطبوع به ذهنمان می رسد. تغییر در بوی بدن ممکن است به دلیل بلوغ، تعریق بیش از حد یا عدم رعایت بهداشت باشد. تغییرات ناگهانی معمولاً توسط محیط، داروها یا غذاهایی که می خورید ایجاد می شود. با این حال، بوی بدن، به خصوص تغییرات ناگهانی و مداوم در بوی طبیعی شما، گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

جهت کاهش میزان تعریق می توانید تزریق بوتاکس در اصفهان را در کلینیک زیبایی نیلا را امتحان کنید.

تغییر ناگهانی بوی بدن

تغییر ناگهانی بوی بدن معمولاً در ناحیه خاصی از بدن رخ می دهد. مناطق مشترک عبارتند از:

  • اندام تناسلی
  • زیر بغل
  • پا
  • دهان و گلو
  • ناف

همچنین ممکن است متوجه بوی ناگهانی مدفوع، ادرار، جرم گوش یا ترشحات تناسلی خود شوید. مکان مهم نیست، بو می تواند متفاوت باشد. سایر علائمی که تجربه می کنید به علت آن بستگی دارد. اگر تغییر بو به دلیل عفونت باشد، بو نیز ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  • سرخی
  • جوش
  • خارش
  • ترشح

محیط شما، چیزهایی که می خورید، داروهایی که مصرف می کنید، تغییرات در سطوح هورمونی یا اختلالات زمینه ای ممکن است در پس تغییر ناگهانی بوی بدن باشند. تغییر در بوی بدن می تواند بخشی طبیعی از رشد باشد، مانند زمانی که یک نوجوان در حال گذراندن دوران بلوغ است. در دوران بلوغ، غدد عرق و هورمون ها فعال تر می شوند که می تواند باعث BO شود.

اگر ورزش می کردید، ممکن است عرق بیش از حد دلیل این موضوع باشد. اگر از ضد تعریق استفاده نمی کنید یا عادات بهداشتی سالم را رعایت نمی کنید، عرق می تواند با باکتری ها ترکیب شود و باعث ایجاد بوی نامطبوع شود. اگر بوی بدن دائمی باشد و با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است چیز دیگری باشد.

بیشتر بخوانید  >> 8 فایده ماساژ صورت

رژیم غذایی

غذاهایی که می خورید گاهی اوقات می توانند باعث تغییر ناگهانی و موقتی در بوی بدن شوند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد پس از خوردن مارچوبه، بوی ناگهانی و شدید ادرار خود را تجربه می کنند. بو زمانی که غذا متابولیزه شود از بین می رود، مگر اینکه روزانه خورده شود.

برخی غذاها همچنین می توانند باعث تولید گاز بیشتر در شما شوند که ممکن است منجر به آروغ زدن یا نفخ شود. بسته به غذاهایی که می خورید و میزان گازی که تولید می کنید، این می تواند بوی بدی ایجاد کند. اگر حساسیت یا عدم تحمل غذایی دارید، غذاهایی که به آنها حساس هستید نیز می توانند باعث ایجاد گاز معده شوند.

رژیم غذایی کلی شما نیز می تواند بر بوی بدن تأثیر بگذارد. برخی تحقیقات نشان داده است که مردانی که رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات داشتند، عرق با بوی بهتری داشتند، مهم نیست چقدر عرق می کنند. از سوی دیگر، خود گزارش‌ها نشان داد که مصرف کربوهیدرات زیاد با بوی کمتر عرق مرتبط است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی ممکن است تأثیر منفی بر بوی بدن داشته باشد. بوی بد دهان می تواند به راحتی به دلیل مصرف برخی غذاها، به ویژه طعم های قوی مانند ادویه ها، سیر، پیاز یا تربچه ایجاد شود. سیگار کشیدن محصولات تنباکو نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.

بوی بدن

بیشتر بخوانید >> عوارض لیزر موی زائد چیست؟

فشار خون

استرس و اضطراب گهگاه باعث تعریق بیشتر شما می شود که منجر به بوی شدیدتر بدن می شود. اگر به اختلال هیپرهیدروزیس مبتلا هستید، گاهی اوقات بدون دلیل مشخص، بیش از حد و غیرقابل کنترل عرق می کنید. برخی از افراد به دلیل ژنتیک، بیماری زمینه ای یا در هنگام مصرف برخی داروها به این اختلال مبتلا می شوند.

طبق تحقیقات سال 2016، هیپرهیدروزیس و استرس به هم مرتبط هستند. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند استرس را تجربه می کنند، به خصوص اگر تعریق بیش از حد بر عزت نفس یا اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد. هیپرهیدروزیس اغلب در افراد مبتلا به بیماری های روانی، مانند اضطراب اجتماعی، که ممکن است بر شروع آن تأثیر بگذارد، تشخیص داده می شود.

تاثیر دیابت در بوی بدن (کتواسیدوز دیابتی)

دیابت وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که بدن شما یا انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند به طور موثر از آنچه می‌سازد استفاده کند. منجر به افزایش قند خون می شود. اگر سطح قند خون بسیار بالا رود، عارضه ای به نام کتواسیدوز دیابتی (DKA) ممکن است رخ دهد. کتون ها در بدن به سطوح خطرناکی می رسند و در خون و ادرار ترشح می شوند. علاوه بر این، DKA باعث می شود که نفس شما بوی میوه ای داشته باشد.

 

فوریت های پزشکی

اگر دیابت دارید و بوی میوه ای ناگهانی در نفس خود احساس می کنید که همراه با تکرر ادرار و سطح بسیار بالای گلوکز خون است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. کتواسیدوز دیابتی یک اورژانس پزشکی است.

بیشتر بخواند >> بوتاکس زیر چشم – کلینیک نیلا

یائسگی، قاعدگی و بارداری

آیا تا به حال فکر کرده اید که ممکن است در طول دوره قاعدگی خود بوی متفاوتی داشته باشید؟ تحقیقات نشان داده است که زنان با باروری بالا در چرخه قاعدگی خود در واقع بوی متفاوت و جذاب تری را برای مردان نسبت به زنان دارای باروری پایین در سیکل خود پخش می کنند. در موارد دیگر، نوسانات هورمونی ممکن است باعث تغییر در بوی بدن یا بوی واژن شود. این ممکن است لزوماً ناخوشایند نباشد – فقط متفاوت است. بوی ملایم جای نگرانی ندارد و در عوض ممکن است به دلیل بارداری، یائسگی یا قاعدگی باشد.

عفونت های واژن

چندین عفونت واژن، مانند عفونت انگل واژن یا واژینوز باکتریایی، ممکن است باعث تغییر ناگهانی بوی واژن شود. سایر انواع عفونت هایی که در خارج از واژن رخ می دهند نیز ممکن است باعث تغییر بوی بدن در ناحیه آسیب دیده شوند. عفونت های قارچی واژن معمولا باعث ایجاد بوی واژن نمی شوند. با این حال، آنها معمولاً با خارش، قرمزی یا سوزش همراه هستند.

واژینوز باکتریایی شایع ترین عفونت واژن در زنان در سنین باروری است و اغلب بوی تندی می دهد. علائم دیگر آن مشابه علائم عفونت قارچی است. تریکومونیازیس، نوعی عفونت مقاربتی انگلی، اغلب علائمی ندارد اما ممکن است بوی واژن را تغییر دهد. ترشحات می توانند بوی بدی داشته باشند، تغییر رنگ دهند یا کف کنند.

بوی بد بدن

عفونت های پوستی

اگر پوست شما دچار عفونت شود، چه جدید و چه به دلیل یک بیماری قبلی، ممکن است بوی ناگهانی را در محل عفونت تجربه کنید. برخی از انواع عفونت های پوستی یا شرایطی که ممکن است باعث ایجاد بو شوند عبارتند از:

  • تریکومایکوزیس آگزیلاریس، عفونت باکتریایی فولیکول های موی زیر بغل
  • اریتراسما، یک عفونت باکتریایی سطحی پوست
  • اینترتریگو، بثورات پوستی که می تواند در حضور عفونت ثانویه مانند کاندیدیازیس (عفونت مخمری) بدبو شود.

 

پای ورزشکار

اگر ناگهان پاهای شما شروع به بوی بد و خارش کرد، ممکن است دچار یک عفونت قارچی رایج به نام پای ورزشکار شده باشید. قارچ در محیط گرم و مرطوب کفش و جوراب شما رشد می کند. اگر عادات بهداشتی پا را رعایت نکنید، ممکن است به احتمال زیاد آن را ایجاد کنید.

 

سرطان

آیا سرطان بو می دهد؟ برخی از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته بوی نامطبوع بدن را گزارش کرده‌اند، اما معمولاً به دلیل زخم‌های عفونی مرتبط با سرطان است. این زخم ها در حدود 5 درصد از افراد مبتلا به سرطان رخ می دهد. برخی از افراد مبتلا به تومورهای زنانه از ترشحات واژن با بوی نامطبوع شکایت دارند. این ناشی از اسیدهای خاصی است که می توانند با استفاده از آنتی بیوتیک مترونیدازول کاهش دهند.

تاثیر ویتامین ها یا مکمل ها بر بوی بدن

کمبود ویتامین و مواد معدنی (زمانی که ویتامین ها یا مواد معدنی کافی در رژیم غذایی دریافت نمی کنید) یا سوء جذب (زمانی که بدن شما نمی تواند مواد مغذی موجود در آنچه می خورید را جذب کند) گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد بوی بدن یا ایجاد بو در مدفوع شود و یا ادرار به عنوان مثال، اسکوربوت – کمبود ویتامین C – می‌تواند باعث بوی گندیده عرق شود.

علل دیگر

عفونت دستگاه ادراری (UTI). UTI باکتریایی زمانی رخ می دهد که باکتری وارد دستگاه ادراری شما شده و تکثیر می شود. این نوع عفونت می تواند باعث ایجاد بوی قوی در ادرار شما شود و بر حس، دفعات، فوریت و ظاهر ادرار شما تأثیر بگذارد.

پنومونی. این یک عفونت ریه است که گاهی باعث بوی بد تنفس و خلط می شود.

سل (TB). این یک عفونت باکتریایی است که در ریه‌ها، گلو و گردن ایجاد می‌شود و باعث می‌شود نفس بوی بدی پیدا کند. تورم در غدد لنفاوی زخمی نیز ممکن است بوی آبجو کهنه را ایجاد کند.

مسمومیت با سموم اگر سموم خاصی را مصرف کنید، ممکن است بوی بدن شما تحت تأثیر قرار گیرد. به عنوان مثال، مصرف سیانید می تواند باعث ایجاد بوی بادام تلخ در تنفس شود. آرسنیک و برخی حشره کش ها می توانند بوی شدیدی شبیه سیر ایجاد کنند. مسمومیت با سقز باعث می شود ادرار بوی بنفشه بدهد.

اورمی. این نشانه نارسایی کلیه است. می تواند باعث بوی آمونیاک یا ادرار در نفس شود.

انسداد روده. اگر روده ها انسداد پیدا کنند، برخی از افراد ممکن است محتویات معده خود را استفراغ کنند و باعث تنفس بوی مدفوع شوند.

عفونت ناف اگرچه بهداشت معمولاً دلیل بوی بد ناف است، اما اگر ناف شما شروع به بوی بدی کند، ممکن است عفونی شده باشد. در صورت عفونت، علائم دیگر ممکن است شامل ترشح، قرمزی، خارش، تورم و حتی خونریزی باشد.

عفونت گوش. در حالی که جرم گوش طبیعی و سالم است، جرم گوش بدبو ممکن است نشان دهنده یک مشکل یا عفونت باشد. علائم دیگر می تواند شامل قرمزی، خارش، درد، مشکلات تعادل، مشکلات شنوایی و چرک باشد.

درمان بوی بدن

هیپرهیدروزیس

اگر هیپرهیدروزیس شما ثانویه به یک بیماری زمینه ای است، درمان آن وضعیت باید به علائم شما کمک کند. اگر به دلیل یک داروی خاص است، ممکن است بخواهید با پزشک در مورد تنظیم آن صحبت کنید. اگر علت ناشناخته ای وجود داشته باشد، چندین روش درمانی وجود دارد که ممکن است کمک کند:

کرم های تجویزی یا ضد تعریق

همچنین می‌تواند به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند، روزانه حمام می‌کنید، انتخاب لباس بر اساس مواد قابل تنفس و طبیعی و تعویض جوراب‌ها به پاهایتان کمک کند.

بیشتر بخوانید >> اندولیفت در اصفهان

عفونت ها

اگرچه بسیاری از انواع عفونت ها جدی نیستند، اما برای جلوگیری از عوارض باید به سرعت با آنها برخورد کرد. درمان عفونت ها بسته به علت و شدت آن متفاوت است. درمان معمولاً با آنتی بیوتیک یا عامل ضد قارچ انجام می شود. اینها معمولاً موضعی هستند، اما ممکن است خوراکی یا داخل وریدی نیز باشند.

نحوه درمان هر یک از این عفونت ها را بررسی کنید:

  • عفونت های قارچی
  • واژینوز باکتریال
  • تریکومونیازیس
  • عفونت گوش
  • عفونت های پوستی
  • مدیریت دیابت

اگر علائم کتواسیدوز دیابتی را دارید که در آن تنفس بوی میوه را تجربه می کنید، باید به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. مدیریت دیابت به معنای مدیریت کافی سطح گلوکز خون شماست. بهترین راه‌های مدیریت دیابت را با داروها، درمان‌های جایگزین یا درمان‌های طبیعی بررسی کنید.

تغییر رژیم غذایی، مکمل ها یا داروها

اگر تغییرات بوی بدن شما به دلیل مواد غذایی است، ممکن است بخواهید از آنها اجتناب کنید و تنوع در رژیم غذایی خود را افزایش دهید. اگر کمبود ویتامین دارید، پزشک می تواند با یک آزمایش خون ساده متوجه شود. شما می توانید با افزودن برخی مواد غذایی به رژیم غذایی خود یا با مصرف مکمل ها، مقدار بیشتری از این ویتامین ها را دریافت کنید.

اگر یک عارضه جانبی دارویی که مصرف می کنید باعث می شود بوی بدن شما به شکلی ناخوشایند تغییر کند، با پزشک کلینیک نیلا صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا در مورد گزینه های خود صحبت کنید، یا دوز خود را تنظیم کنید یا به داروی دیگری تغییر دهید.

تا زمانی که با پزشک صحبت نکرده اید، مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.

Athlete’s foot

پای ورزشکار معمولاً به درمان های خانگی بسیار پاسخ می دهد، از جمله:

  • پودرها، اسپری ها، پمادها و لوسیون های ضد قارچ بدون نسخه
  • پراکسید هیدروژن یا الکل مالشی
  • روغن هایی مانند درخت چای یا چریش
  • پودر تالک
  • حمام نمک دریا

سرطان

خود سرطان معمولا بو ندارد، اما داشتن زخم عفونی مرتبط با آن می تواند. اگر تغییر ناگهانی در بوی بدن را تجربه کردید و به سرطان مبتلا شده اید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند زخم عفونی را درمان کنند.

برخی تغییرات ناگهانی در بوی بدن می تواند منجر به افزایش عادات بهداشتی شما شود. در اینجا چند نکته برای رعایت بهداشت بهتر وجود دارد:

از ضد تعریق ها یا دئودورانت ها استفاده کنید. می توانید از دئودورانت های خریداری شده در فروشگاه استفاده کنید، دئودورانت های طبیعی تر، یا حتی خودتان درست کنید. هر چه که انتخاب کنید، این محصولات می توانند به مدیریت تعریق و کنترل بوی بدن شما کمک کنند.

مراقب پاهای خود باشید. اطمینان حاصل کنید که پاهای شما برای مدت طولانی در یک محیط مرطوب نمی ماند. اگر جورابتان مرطوب شد، آن را عوض کنید. برای داشتن پاهای سالم، می‌تواند به اطمینان از مناسب بودن کفش‌های شما و استفاده از سنگ پا برای کاهش پینه پا کمک کند.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دندان ها و زبان خود را مسواک بزنید. دندانپزشکان معمولاً مسواک زدن را دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه توصیه می کنند.

نواحی حساس را به آرامی تمیز کنید. نواحی حساس ممکن است شامل ناحیه تناسلی، مقعد و گوش باشد. برای حفظ سلامت اندام تناسلی خود از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. برای کمک به شستشوی جرم گوش و تمیز کردن مجرای گوش، گوش های خود را به آرامی با آب گرم و نه داغ بشویید.

یک روال دوش گرفتن درست کنید که برای شما مفید باشد. این بستگی به ترجیح شخصی شما دارد که چند بار دوش بگیرید، اما اگر بوی ناخواسته بدن را تجربه می کنید، ممکن است بخواهید تعداد دفعات حمام کردن خود را افزایش دهید. دوش گرفتن سلول های مرده پوست، آلودگی ها، باکتری ها و چربی ها را از بین می برد.

اگر نوجوانی در حال گذراندن دوران بلوغ باشد، تغییر بوی بدن کاملا طبیعی است. تشویق عادات سالم فوق می تواند کمک کننده باشد.

اگر تغییر در بوی بدن ظریف باشد و با علائم نگران کننده همراه نباشد، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد. شما نیازی به درمان این تغییر ندارید مگر اینکه شما را آزار دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

  • هر گونه تغییر در بو همراه با علائم عفونت دارید
  • بو ممکن است مربوط به مسمومیت با سم باشد
  • شما به سرطان مبتلا شده اید
  • دیابت شما به خوبی مدیریت نمی شود، یا فکر می کنید ممکن است کتواسیدوز دیابتی را تجربه کنید
  • بوی بد با درد، خونریزی یا سایر علائم جدی همراه است
  • بو از بین نمی رود

صحبت آخر

تغییرات ناگهانی در بوی بدن اغلب نشانه چیز جدی نیست. ساده ترین راه برای دانستن اینکه آیا باید نگران باشید این است که بوی آن چه مدت طول می کشد، آیا این بوی به طور خاص مربوط به چیزی است یا با علائم دیگری همراه است. اگر بوی ناگهانی شما را نگران کرده است و ادامه پیدا می کند، تعیین وقت پزشک متخصص از کلینیک نیلا برای مشاوره هرگز ضرری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *