بیماری ها, بیماری های مو

موخوره و روش های درمان آن

موخوره و درمان موخوره

موخوره چیست؟

موخوره معمولا به آسیب دیدگی و خشکی موی بیش از حد اطلاق می‌شود که منجر به دوشاخه شدن و شکنندگی موها می‌شود و مسلما شما هم ظاهر موهای با موخوره شدید را دیده‌اید، موهایی دو شاخه با انتهایی سفید که نشان از موخوره شدید موها و ریزش آن دارند. عواملی مانند رنگ کردن های مکرر، دکلوره و مش، استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی و فر کننده ها، بستن مداوم و پر تنش مو باعث خشکی و بی روح شدن مو می شود.

مزوتراپی در اصفهان

انتهای مو یکی از حساس ترین نقاط مو است. شکستگی های انتهای مو به دلیل ضعیف شدن موهای این ناحیه رخ می دهد. چربی های طبیعی تولید شده در پوست سر نمی توانند به انتهای موها برسند و این ناحیه به دلیل ضعیف شدن شروع به شکستن می کند. در صورت عدم مراقبت منظم، موهای سر روز به روز ضعیف تر و بی روح تر می شوند.

چه کسی خواهان موهای  کسل، خشک و خشن است؟ موهای ما حتی اگر نخواهیم دائما در حال شکستن و آسیب می باشند. تصور می شود که تنها راه خلاص شدن از شر این موهای شکسته، کوتاه کردن می باشد.  اما در واقع این گونه نیست. راه های مختلفی جهت درمان و پیشگیری از شکستگی و موخوره وجود دارد که ما در این جا به بیان آنها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

موخوره به انگلیسی تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) که ما به اصطلاح آن را موخوره می‌نامیم حالتی است که انتهای مو به دلیل ضعیف شدن و آسیب دیدن، مقاومت خود را از دست داده و دو یا سه شاخه می‌شود. انواع دیگری از مو خوره هم وجود دارد که به موخوره پر مانند، گره‌ای و درختی مشهور هستند.

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد موخوره شده باشند، شستشوی بیش از اندازه مو و شانه کردن آن در موقعی که خیس است شایع‌ترین دلایل موخوره است.

موخوره

موخوره بیشتر در کدام قسمت‌های مو ایجاد می شود؟

بزرگ‌ترین اشکال مو خوره این است که حالت زشتی به موها می‌دهد و از زیبایی آن به مقدار قابل توجهی می‌کاهد. متأسفانه دیده شده برخی افراد با دیدن موخوره روی سر خود حساس می‌شوند و به صورت غیر ارادی شروع به کندن آن می‌کنند که می‌تواند صدمات بیشتری را به موها وارد کند.

ساییده شدن بخش‌های مختلف پوست، حوله و لباس با مو می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. موخوره بیشتر خود را در پایین‌ترین قسمت یا همان انتهای مو نشان می‌دهد اما به مرور زمان به سمت ساقه و ریشه مو هم پیشروی می‌کند. با مشاهده شروع مو خوره و در همان آغاز امر ساده‌ترین و کاربردی ترین راهکار این است که موهای خود را کوتاه کنید.

بیشتر بخوانید >> بهترین روش جوانسازی و لیفت صورت اندولیفت در اصفهان

علت ایجاد موخوره

خشکی بیش از حد موها و همچنین کمبود برخی از ویتامین‌ها منجر به دوشاخه شدن (مو خوره) و شکنندگی آن‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید درمان مو خوره را خیلی سریع انجام دهید، باید اول علت موخوره را تشخیص دهید.

موخوره علل گوناگونی دارد که عبارتند از:

  • جمع کردن همیشگی موها (بستن بیش از حد موها)
  • درست شامپو نکردن موها
  • استفاده از شامپوی نامتناسب با نوع موها (مثلا استفاده نکردن از شامپو مخصوص موهای خشک برای موهای خشک و شامپو مخصوص موهای چرب برای موهای چرب)
  • شستن بیش از حد موها
  • باز کردن گره موها با خشونت
  • خشک کردن موها با حوله
  • شانه کردن موی خیس
  • شانه زدن موها از محل رویش موها
  • استفاده نکردن از متمرکز کننده باد سشوار
  • استفاده از ابزار بسیار داغ با حرارت بالا برای حالت دادن به موها
  • دیربه دیر کوتاه کردن موها
  • رنگ کردن موها بدون کوتاهی مو

 

بیشتر بخوانید >> علت ریزش مو

بررسی انواع موخوره

جالب است بدانید که موخوره‌ها انواع مختلفی دارند و معمولا از روی شکل ظاهری‌شان شناخته می‌شوند. انواع مختلف موخوره کدامند؟

لازم است بدانید که انواع مو خوره‌ها عبارتند از:

  1. موخوره دو شاخه: این موخوره یکی از شایع‌ترین انواع موخوره است که در ساقه مو به وجود می‌آید. شکل اصلی این نوع موخوره به شکل Y می‌باشد و به راحتی قابل شناسایی است. همچنین باید بدانید که موخوره دو شاخه در برخی از موارد در وسط مو نیز به وجود می‌آید.
  2. موخوره سه شاخه: این حالت از موخوره ظاهری شبیه به چنگال دارد. آیا می‌دانید دلیل ایجاد این مو خوره چیست؟ اصلی‌ترین دلیل ایجاد آن کمبود آب و خشکی مو است. در واقع پس از ایجاد خشکی در ساقه‌های مو، کوتیکول مو به شدت ضعیف می‌شود و در نتیجه مو به شکل سه شاخه در می‌آید. این نوع موخوره نسبت به نوع قبل یک مرحله وخیم‌تر است و بایستی سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کرد.
  3. موخوره به شکل پر: این نوع از مو خوره ساقه مو معمولا به شکل پر شاخه شاخه می‌شود. به نظر شما دلیل اصلی ایجاد این نوع مو خوره چیست؟ دلیل اصلی ایجاد این موخوره رنگ کردن مکرر موها است. علاوه بر این خوب است بدانید که تمیز نکردن موها از آلودگی نیز سبب ایجاد این مو خوره می‌شود.
  4. موخوره درختی: به نظر شما رابطه نور خورشید با ایجاد موخوره چیست؟ جالب است بدانید که اشعه ماورا بنفش خورشید و نور بیش از حد این بلا را به سر موها می‌آورد. در این حالت معمولا کوتیکول مو آسیب می‌بیند.
  5. موخوره نقاط سفید: این حالت بیشتر در اثر سوختگی مو و استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی بروز می‌دهد. اگر شما هم به نوع از موخوره دچار شده‌اید، پیشنهاد می‌شود که برای مدتی به موهایتان استراحت دهید و از رنگ کردن آن‌ها خودداری کنید.
  6. موخوره ناقص: به نظر شما دلیل ایجاد این موخوره چیست؟ اگر شما هم موهای خود را دم اسبی می‌بندید و یا حتی موهایتان را بیش از حد می‌کشید، باید بدانید که مو  خوره ناقص در کمین شماست. این حالت معمولا در هر ناحیه از مو ایجاد می‌شود و جای ثابتی ندارد.

موخوره

کمبود ویتامین باعث ایجاد موخوره :

  1. کمبود ویتامین A و E و رابطه آن با موخوره چیست: اگر با خواص ویتامین E آشنا باشید حتما می‌دانید که این ویتامین نقش بسیار زیادی در نرمی و طراوات موها دارد. در واقع کمبود این ویتامین سبب خشکی و شکنندگی موها می‌شود و در نتیجه مو خوره به مرور زمان پدیدار خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال حفظ سلامت و شادابی موهایتان هستید، مصرف این ویتامین را جدی بگیرید. ویتامین A نیز یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که کمبود آن سبب خشکی پوست سر و ساقه مو می‌شود. اگر موخوره شما همراه با ریزش مو و شوره است، احتمال کمبود ویتامین A در بدنتان وجود دارد.
  2. رنگ کردن مداوم موها: به نظر شما دکلره چیست و رابطه آن با ایجاد مو خوره چیست؟ لازم است بدانید که رنگ مو می‌تواند تار و پود و جنس موها را تغییر دهد. در واقع موهای رنگ شده نسبت به موهای طبیعی خشک و شکننده می‌شوند و به همین دلیل احتمال بروز موخوره در آن‌ها بالا می‌رود. اگر سلامتی مو برایتان اهمیت دارد، توصیه می‌شود که پس از رنگ کردن حتما موها را کمی کوتاه کنید. همچنین برای نرم کردن موهای رنگ شده نیز می‌توانید از اقداماتی همچون کراتینه کردن و انواع تراپی مو استفاده کنید.
  3. شانه کردن موهای خیس، علت ایجاد موخوره در کودکان: شانه کردن موهای خیس علاوه بر این که سبب ریزش موها می‌شود، روی سلامت مو نیز اثر گذاشته و به مرور زمان سبب ایجاد موخوره می‌شود. انجام مکرر این عمل علت ایجاد مو خوره در کودکان است. همچنین خشک کردن موها با حوله نیز سبب خشکی مو و ایجاد مو خوره در کودکان و حتی بزرگسالان می‌شود.
  4. استفاده بیش از حد از دستگاه‌های حرارتی: همانطور که گفته شد استفاده از دستگاه‌هایی نظیر اتو مو، سشوار و… موجب خشکی و شکنندگی موها می‌شود. تکرار مداوم این عمل پروتئین موها را از بین می‌برد و در نتیجه موخوره پدیدار می‌شود. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود که استفاده از این دستگاه‌ها را به حداقل برسانید و یا در هنگام استفاده از آن‌ها یک لایه محافظ بین مو و دستگاه قرار دهید.

بیشتر بخوانید >> 9 ترفند برای داشتن موهایی سالم تر و پرتر

روش های درمان مو خوره :
  • از شامپو های ترمیم کننده و مناسب موهای خود استفاده کنید

وقتی به طور مرتب از موهای خود مراقبت نمی کنید شکستگی های ایجاد شده بیشتر و بیشتر خواهد شد. .برای جلوگیری از این مسئله ، قطعاً باید محصولی با مواد مغذی انتخاب کنید که موهای شما را علاوه بر تمیز کردن ترمیم نیز نماید. شامپوهای گیاهی به لطف محتوای مغذی حاوی کراتین،  روغن ها و  ویتامین های طبیعی رشته های مو را تغذیه نموده و مانع از شکستی و آسیب آنها خواهد شد.

از شامپوهای بدون سولفات و بدون نمک نیز غافل نشوید. شامپوهای بدون سولفات و نمک به دلیل اینکه کف زیادی تولید نمی کنند سبوم اضافی موها را از بین نبرده و باعث خشکی و آسیب دیدگی موها و در نتیجه ایجاد موخوره شدید نمی شوند.

  • استفاده از نرم کننده و ماسک مو و روغن های طبیعی

اگر دارای مو خوره هستید و یا بعد از استحمام نمی توانید موهای خود را به آسانی شانه کنید؛ استفاده از کرم مو، ماسک مو و نرم کننده ها را فراموش نکنید. به خصوص کرم های مراقبت از مو مغذی در از بین بردن شکاف و ساییدگی انتهای مو بسیار موثر هستند. نرم کننده جز تهویه ی مطبوع مو ها به حساب می آید که از آسیب و شکستگی کوتیکول های مو جلوگیری به عمل می آورد. موهای خشک شانه پذیری آسانی نداشته و پس از استحمام و خشک کردن آن ها توسط حوله دچار سایش شده و خواهند شکست. این محصولات با ایجاد نرمی و لطافت در ساقه های مو مانع از ایجاد مو خوره یا دوشاخ شدن در آنها خواهند شد.

بیشتر بخوانید >> تزریق ژل در اصفهان

  • مصرف قرص‌ها و ویتامین‌های تقویت کننده

همانطور که گفته شد ویتامین‌هایی نظیر ویتامین A و E نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت موها دارند. برای درمان دارویی موخوره توصیه می‌شود که حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا دوز داروها و دوره استفاده از آن‌ها به شدت موخوره و جنس موها بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

  • از برس هایی با الیاف درشت و نرم استفاده کنید

از آنجایی که روزانه به شانه زدن موهای خود مبادرت می کنید باید از برس هایی با الیاف درشت و نرم در این راستا استفاده نمایید. شانه های متراکم و پلاستیکی آسیب های زیادی به تار های موی شما وارد خواهند کرد و سبب شکستگی آنها خواهند شد. با این حال، اگر می خواهید موهای خود را در حالت خیس شانه کنید، زمان ایده آل، بعد از استفاده از نرم کننده است.

کلام آخر

همانطور که میدانید پیشگیری بهتر از درمان است پس قبل از اینکه موهایتان دچار مشکل موخوره شود به آن رسیدگی کنید و راه‌های جلوگیری از موخوره مانند کمتر رنگ کردن موها ، استفاده حداقل از دستگاه‌های صاف و فر کردن مو ، عدم شست و شوی هر روزه مو‌ها و رسیدگی کامل یعنی استفاده از روغن‌های تقویتی برای مو‌ها را انجام دهید. جهت انجام مزوتراپی و تقویت موهای خود با مشاوران کلینیک نیلا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *