درمان رگ های واریسی با تزریق (اسکلروتراپی)

درمان رگ های واریسی با تزریق

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی یک روش کم تهاجمی است که رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی را درمان می کند. این روش شامل تزریق مواد شیمیایی، به نام عوامل اسکلروز کننده، به وریدهای آسیب دیده است. اسکلروتراپی علاوه بر کاهش ظاهر وریدهای واریسی یا عنکبوتی می تواند درد یا عوارض جانبی ناشی از وریدهای آسیب دیده را نیز کاهش دهد.

واریس می تواند باعث خارش، درد، گرفتگی و تغییر رنگ شود. رگهای عنکبوتی کوچکتر و شدت کمتری نسبت به رگهای واریسی دارند. وریدهای واریسی در زنان بیشتر از مردان شایع است، اگرچه هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. تخمین زده می شود 20 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر واریس قرار می گیرند.

هدف از انجام درمان رگ های واریسی با تزریق

هدف اصلی اسکلروتراپی کمک به افراد مبتلا به وریدهای عنکبوتی یا واریسی برای کاهش علائم مرتبط با آن شرایط و همچنین بهبود ظاهر فیزیکی نواحی آسیب دیده است. به ندرت، پزشکان ممکن است از اسکلروتراپی برای درمان هموروئید استفاده کنند.

انتخاب درمان مناسب به ترجیح و علائم خاص شما بستگی دارد. گفته می شود، ممکن است اسکلروتراپی را انجام دهید زیرا این روش کمتر تهاجمی است. ممکن است به طور قابل توجهی به علائم شما و ظاهر رگ ها کمک کند که نیازی به مداخله جراحی بیشتری نداشته باشید.

در بعضی مواقع رگ های واریسی با لیزر درمان می شوند. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

در واقع، در یک مطالعه در سال 2016، 80 درصد از شرکت کنندگانی که تحت یک روش اسکلروتراپی قرار گرفتند، برای رفع علائم خود نیازی به جراحی بیشتری نداشتند. با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا اسکلروتراپی برای شما مناسب است یا خیر.

مناطقی که اسکلروتراپی می تواند درمان کند

متداول‌ترین نواحی مورد اعتماد برای ایجاد رگ‌های واریسی روی پاهای شماست. سیاهرگ‌های آسیب‌دیده ممکن است برجسته، دچار تغییر رنگ یا متورم شوند و برخی ممکن است عمیق‌تر در زیر پوست باشند و باعث ناراحتی شوند. رگ های عنکبوتی از نظر اندازه کوچکتر هستند، نزدیک به سطح پوست قرار دارند و می توانند قرمز، بنفش یا آبی به نظر برسند.

اسکلروتراپی برای درمان بواسیر معمولاً زمانی استفاده می شود که هموروئید کوچکتر و داخلی باشد. همچنین می‌تواند زمانی که بواسیر خونریزی می‌کند یا زمانی که نمی‌توانید یک عمل جراحی مانند هموروئیدکتومی را به دلیل سایر نگرانی‌های سلامتی در معرض خطر قرار دهید، استفاده شود.

بسته به اندازه وریدهای آسیب دیده، اسکلروتراپی را می توان برای درمان واریس و وریدهای عنکبوتی در نواحی زیر استفاده کرد:

• ران
  • مچ پا
  • صورت (اغلب طرفین بینی)

چگونه می توانم بفهمم که کاندید درمان واریس با تزریق هستم؟

اکثر افراد مبتلا به وریدهای واریسی یا عنکبوتی می توانند کاندیدای اسکلروتراپی باشند، اگرچه این روش اغلب در افراد بین 30 تا 60 سال و در زنان انجام می شود. این به این دلیل است که این شرایط با افزایش سن بیشتر دیده می شود و در مردانی که بدن آنها بیشتر با مو پوشیده شده است، کمتر دیده می شود.

افرادی که در بستر هستند، در دوران شیردهی، باردار هستند یا در 3 ماه گذشته زایمان کرده اند، کاندیدای این عمل نیستند. برای دانستن اینکه آیا واجد شرایط این روش هستید، باید توسط متخصص عروق معاینه شوید، که می تواند تعیین کند که آیا این روش برای شما بهترین است یا خیر.

درمان رگ های واریسی با اسکلروتراپی

نحوه عملکرد اسکلروتراپی

بسته به شدت بیماری، درمان اسکلروتراپی برای مشکلات وریدی می تواند حدود 30 تا 45 دقیقه طول بکشد.

بسته به اینکه ورید آسیب دیده چقدر زیر پوست شما قرار دارد، ممکن است پزشک از سونوگرافی به عنوان بخشی از این روش استفاده کند. این روش با تمیز کردن پوست اطراف سیاهرگ های مورد نظر توسط پزشک شروع می شود. با یک سوزن ظریف، پزشک به ورید آسیب دیده یک عامل اسکلروز کننده تزریق می کند، مانند:

• پولیدوکانول
  • سدیم تترادسیل سولفات
  • محلول های نمکی هیپرتونیک

بیشتر بخوانید : درمان رگ های واریسی: کم تهاجمی ترین گزینه های درمانی

محلول مایع یا فوم باعث بسته شدن دیواره ورید تزریق شده می شود، بنابراین خون به وریدهای سالم هدایت می شود. با گذشت زمان، بدن شما ورید آسیب دیده را جذب می کند و باعث می شود کمتر قابل مشاهده و ناراحت کننده باشد. بر اساس اندازه ورید یا وریدهای تحت درمان، ممکن است به چهار جلسه درمان نیاز داشته باشید.

چگونه برای اسکلروتراپی آماده شویم

ابتدا با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت خواهید کرد. آنها به شما کمک می کنند تا تعیین کنید آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. در مرحله بعد، ممکن است به شما توصیه شود که کارهای زیر را انجام دهید:

• از مصرف برخی داروها مانند ایبوپروفن و آسپرین برای کاهش خطر خونریزی خودداری کنید. این داروها می توانند بر روند لخته شدن خون شما تأثیر بگذارند.
  • قبل از اسکلروتراپی از استفاده از لوسیون یا اصلاح پاها برای کاهش سوزش خودداری کنید.
  • جوراب های فشرده را امتحان کنید. ممکن است لازم باشد چند روز بعد از عمل آنها را بپوشید.
  • در مورد سایر مشکلات پزشکی که قبل از انجام عمل دارید، به متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی

در طول اسکلروتراپی ممکن است گرفتگی، سوزش جزئی در ورید تزریق شده را تجربه کنید. این روش همچنین می تواند دردناک باشد، به خصوص اگر عامل اسکلروز کننده به بافت های اطراف نشت کند.

عوارض جانبی رایج اسکلروتراپی عبارتند از:

• کبودی
  • سوزش
  • تغییر رنگ پوست
  • درد و ناراحتی
  • نواحی قرمز برجسته ای که در اطراف محل های تزریق ظاهر می شوند

همه این عوارض جانبی باید طی چند روز از بین بروند. خطوط یا لکه های قهوه ای نیز می توانند در نزدیکی ناحیه درمان ایجاد شوند. این عارضه ها معمولاً در عرض 3 تا 6 ماه ناپدید می شوند، اما در برخی موارد این عارضه جانبی طولانی تر یا ممکن است دائمی شود.

عوارض جانبی جدی تر عبارتند از:

• واکنش آلرژیک به عامل اسکلروز کننده
  • زخم پوست در اطراف محل تزریق
  • لخته شدن خون در وریدهای درمان شده
  • ناراحتی در اطراف محل تزریق، ناشی از التهاب
  • عفونت در پوست

بیشتر بخوانید : پیشگیری از رگ های واریسی

هزینه درمان رگ های واریسی با تزریق چقدر است؟

هزینه کلی این روش درمان به اندازه و تعداد وریدهای درمان شده و همچنین محل زندگی شما بستگی دارد.

بعد از درمان رگ های واریسی با تزریق چه انتظاری داریم؟

زمان قطعی مرتبط با اسکلروتراپی وجود ندارد. به احتمال زیاد می توانید بلافاصله به فعالیت های روزمره خود بازگردید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که کارهای زیر را انجام دهید:

• در طول روز از جوراب های فشاری یا جوراب های ساق بلند استفاده کنید، به جز زمانی که دوش می گیرید یا می خوابید.
  • برای درمان هر گونه درد یا ناراحتی از داروهای مسکن مبتنی بر استامینوفن مانند تیلنول استفاده کنید.
  • از مصرف آسپرین و ایبوپروفن خودداری کنید.
  • در 2 روز اول پس از درمان از نور خورشید، حمام داغ، سونا، استخر و ساحل اجتناب کنید.
  • برای کاهش احتمال لخته شدن خون فعال باشید. با این حال، شما باید برای چند روز از ورزش های هوازی مانند دویدن و وزنه برداری اجتناب کنید.
  • در برخی موارد، ممکن است به شما توصیه شود که برای چند روز پرواز نکنید.

وریدهای واریسی کوچکتر و وریدهای عنکبوتی بهترین پاسخ را به لیزر می دهند. ممکن است بتوانید ظرف چند هفته پس از درمان بهبودی را مشاهده کنید. برای وریدهای واریسی بزرگتر، بهبود با تزریق می تواند تا 4 ماه طول بکشد.

ممکن است برای از بین بردن کامل رگ های واریسی یا عنکبوتی به چندین جلسه نیاز داشته باشید. داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد اثربخشی اسکلروتراپی مهم است. اسکلروتراپی تضمین نمی کند که بعد از عمل هیچ اثر یا عوارض جانبی قابل مشاهده ای از وریدهای واریسی یا عنکبوتی وجود نخواهد داشت.