بیماری ها, بیماری های مو

تلوژن افلوویوم چیست؟

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم Telogen Effluvium چیست؟

تلوژن افلوویوم TE  دومین شکل رایج ریزش مو است که توسط متخصصان پوست تشخیص داده شده است. زمانی اتفاق می افتد که تعداد فولیکول های مو که در حال رشد هستند تغییر کند.

اگر این عدد در مرحله استراحت (تلوژن) رشد مو به میزان قابل توجهی کاهش یابد، فولیکول های موی خفته بیشتری ظاهر می شوند. این منجر به ریزش موی TE می شود که معمولاً دائمی نیست. همراه ما باشید تا بدانید چه چیزی باعث این بیماری می شود و برای درمان آن چه کاری می توانید انجام دهید.

 

جهت رزرو نوبت کاشت مو در اصفهان با ما تماس بگیرید.

 

علائم تلوژن افلوویوم چیست؟

TE ابتدا به صورت نازک شدن مو در پوست سر ظاهر می شود. این نازک شدن ممکن است به یک ناحیه محدود شود یا در همه جا ظاهر شود. اگر در چندین مکان نازک شود، ممکن است متوجه شوید که برخی از نواحی بیشتر از مناطق دیگر تحت تأثیر قرار می گیرند. بیشتر اوقات بالای پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. به ندرت TE باعث کاهش خط موی شما می شود. همچنین بعید است که تمام موهای خود را از دست بدهید.

در برخی موارد شدید، TE می تواند باعث ریزش مو در نواحی دیگر مانند ابروها شود.

تلوژن افلوویوم عارضه

چه چیزی باعث تلوژن افلوویوم می شود؟

ریزش مو TE می تواند به طرق مختلف ایجاد شود. این شامل:

  • محیط

ترومای فیزیکی، مانند تصادف اتومبیل، از دست دادن خون، یا انجام عمل جراحی، ممکن است باعث TE شود. قرار گرفتن در معرض سموم مانند فلزات سنگین نیز ممکن است باعث این وضعیت شود. این به این دلیل است که “شوک” تغییر محیطی باعث می شود که فولیکول های مو به حالت استراحت بروند. زمانی که فولیکول های مو در حالت استراحت هستند، به طور معمول رشد نمی کنند.

اگرچه این نوع TE می تواند به سرعت رخ دهد، احتمالاً تا یک یا دو ماه بعد هیچ نازک شدن قابل توجهی را تجربه نخواهید کرد. اگر محیط پایدار باشد، موهای شما می توانند به سرعت به حالت عادی بازگردند.

این نوع TE معمولا در کمتر از شش ماه از بین می رود. موهای شما معمولاً در عرض یک سال به حالت عادی خود باز می گردند.

  • هورمون ها

تجربه یک تغییر ناگهانی در سطح هورمون می تواند باعث ریزش موی TE شود. مشابه تغییرات محیطی، نوسانات هورمونی می تواند باعث شود فولیکول های مو به حالت استراحت طولانی مدت بروند. اگر TE در دوران بارداری رخ دهد، رشد مو معمولاً طی شش ماه تا یک سال پس از زایمان بازیابی می‌شود.

 

جهت رزرو نوبت کاشت ابرو در اصفهان با ما تماس بگیرید.

 

  • داروها یا درمان دارویی

برخی از داروهای ضد افسردگی و سایر داروها مانند داروهای فشار خون و ضد بارداری خوراکی ممکن است باعث ریزش مو شوند. اگر قبل از شروع ریزش مو یک داروی جدید را شروع کرده اید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند علائم شما را ارزیابی کنند و داروی دیگری را توصیه کنند.

برخی از جراحی ها یا واکسیناسیون ها می توانند به سیستم شما شوک وارد کنند و فولیکول های مو را در حالت استراحت قرار دهند. رشد مو معمولاً در عرض چند ماه به حالت عادی باز می گردد.

تلوژن افلوویوم بیماری

  • رژیم غذایی

برخی از محققان بر این باورند که ریزش مو ممکن است در نتیجه کمبود ویتامین یا مواد مغذی باشد. تصور می شود که کمبود موارد زیر ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارد:

  • اهن
  • فلز روی
  • ویتامین B-6
  • ویتامین B-12

اگر مکمل های ویتامین منبع اصلی شما از این مواد مغذی هستند، باید با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. آنها می توانند برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم با شما همکاری کنند. باید از رژیم غذایی تصادفی اجتناب کرد، زیرا شناخته شده است که باعث TE می شود.

  • نشانه یک حالت دیگر

ریزش مو می تواند نشانه بیماری دیگری باشد. به عنوان مثال، آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که منجر به ریزش مو می شود. شرایط تیروئید و نوسانات هورمون های تیروئید نیز ممکن است باعث ریزش مو شود. درماتیت تماسی آلرژیک به رنگ مو نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

 

بیشتر بخوانید >> کاشت مو به روش SUT

 

درمان تلوژن افلوویوم

درمان‌های TE می‌تواند از تغییرات سبک زندگی تا آزمایش محصولات بدون نسخه OTC  باشد. بهترین راه برای درمان این عارضه این است که بفهمید چه چیزی باعث آن می شود – محیط، هورمون ها یا انتخاب های سبک زندگی.

  • روی رژیم غذایی و تغذیه تمرکز کنید

ممکن است کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای سلامت مو داشته باشید. از پزشک خود بخواهید سطح شما را بررسی کند و ببیند آیا ویتامین D، روی و آهن کافی دریافت می کنید یا خیر. خوردن یک رژیم غذایی متعادل برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بسیار مهم است.

  • مراقبت از مو

اگر TE دارید، مهم است که در حالت دادن به موهای خود ملایم باشید. از سشوار کشیدن، صاف کردن یا فر کردن موها تا زمانی که وضعیت شما بهبود نیابد، خودداری کنید. رنگ کردن یا هایلایت مکرر در این مدت نیز می تواند به مو آسیب برساند و از رشد آن جلوگیری کند.

  • از متخصصان کلینیک نیلا کمک بگیرید

بررسی پزشک و تجویز محصولات و داروهای مناسب نیز ممکن است به رشد مجدد کمک کنند. حتما محصولی را انتخاب کنید که حاوی 5 درصد ماینوکسیدیل باشد. این یک محصول موضعی یک بار در روز است که روی پوست سر اعمال می شود. با طولانی کردن آناژن یا مرحله رشد فعال فولیکول مو عمل می کند.

  • آرام باشید

اگر ریزش موی شما به استرس مربوط می شود، کاهش سطح استرس نیز می تواند کمک کننده باشد. ممکن است بخواهید برای کمک به مدیریت استرس خود یادداشت برداری یا مدیتیشن ذهنی را شروع کنید. یوگا و سایر اشکال ورزش ممکن است به پاکسازی ذهن شما کمک کند و راهی سالم برای مقابله با استرس ارائه دهد.

 

بیشتر بخوانید >> مدت زمان رشد ابروها چقدر است؟

 

آیا تفاوتی بین تلوژن و آناژن افلوویوم وجود دارد؟

آناژن افلوویوم AE  شکل دیگری از ریزش مو است. AE می تواند باقی بماند و منجر به ریزش موی شدیدتر شود. ممکن است توده های مو بریزند.

افرادی که تحت درمان سرطان هستند یا از داروهای سیتواستاتیک، مانند عوامل آلکیله کننده یا آنتی متابولیت ها استفاده می کنند، ممکن است AE را تجربه کنند.

AE مانند TE برگشت پذیر است. پس از قطع شیمی درمانی، ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا موهای شما به سرعت رشد طبیعی خود ادامه دهند.

خلاصه

ریزش مو TE دائمی نیست. اگرچه موهای شما به احتمال زیاد در عرض شش ماه به الگوی رشد معمول خود باز می گردد، ممکن است از یک سال تا 18 ماه طول بکشد تا موهای شما به ظاهر قبلی خود بازگردد.

اگر در هر زمانی علائم شما بدتر شد، با پزشک متخصص کلینیک نیلا تماس بگیرید. ما می توانیم به تعیین آنچه پشت ریزش مو شما و به ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای شما کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *