زیبایی, مراقبت پوست و مو

راهنمای مراقبت از پوست شما

مراقبت از پوست

نوع پوست شما در پروسه مراقبت از پوست مهم است

ممکن است مشکوک به داشتن پوست خشک، چرب یا حساس باشید، اما آیا واقعا نوع پوست خود را می شناسید؟ دانستن نوع پوست واقعی شما می تواند در داشتن روش مناسب مراقبت از پوست کمک کند. در واقع، استفاده از محصولات نامناسب – یا حتی هک های اینترنتی رایج – برای نوع پوست شما می تواند آکنه، خشکی یا سایر مشکلات پوستی را بدتر کند.

برای داشتن پوستی سالم و یک روتین مناسب در این مقاله از کلینیک نیلا با ما همراه باشید.

ایجاد یک برنامه روزانه مراقبت از پوست

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، یک روال روزانه مراقبت از پوست می تواند به شما کمک کند سلامت کلی پوست را حفظ کرده و نگرانی های خاصی مانند آکنه، جای زخم و لکه های تیره را بهبود بخشد. یک برنامه روزانه مراقبت از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

  1. پاکسازی: پاک کننده ای را انتخاب کنید که بعد از شستن پوست شما سفت نمی شود. صورت خود را بیش از دو بار در روز یا فقط یک بار، اگر پوست خشکی دارید و آرایش نمی کنید، تمیز کنید. برای احساس تمیزی بیش از حد از شستشو خودداری کنید زیرا این بدان معناست که چربی طبیعی پوست شما از بین رفته است.
  2. سرم ها: سرم حاوی ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها در صبح، زیر ضد آفتاب بهتر است. در شب، رتینول یا رتینوئیدهای تجویزی بهترین عملکرد را دارند.
  3. مرطوب‌کننده: حتی پوست‌های چرب هم به مرطوب‌کننده نیاز دارند، اما از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که سبک، ژل‌دار و غیر کومدون‌زا باشد یا منافذ شما را مسدود نکند، پوست خشک ممکن است از مرطوب کننده های مبتنی بر کرم بهره مند شود. اکثر برندها روی بسته بندی محصولات خود برچسب ژل یا کرم را می زنند.
  4. ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 را 15 دقیقه قبل از رفتن به فضای باز استفاده کنید، زیرا مدتی طول می کشد تا ضد آفتاب فعال شود. رنگ پوست های تیره در واقع به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارند زیرا اصلاح رنگدانه هایپرپیگمانتاسیون سخت تر است.

محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست و حساسیت شما باشد و به یاد داشته باشید که برچسب ها را بخوانید. برخی از محصولات، مانند رتینول یا رتینوئیدهای تجویزی، باید فقط در شب استفاده شوند.

برای هرنوع پوستی

  • هیدراته بمانید.
  • روبالشی را حداقل یک بار در هفته عوض کنید.
  • قبل از خواب موها را بشویید یا بپیچید.
  • هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید و 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید.

با یک روال ساده و ابتدایی شروع کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می دهد. هنگامی که احساس راحتی کردید، می توانید محصولات اضافی مانند لایه بردار، ماسک و درمان های لکه بینی را برای تقویت سلامت پوست خود اضافه کنید.

و فراموش نکنید که از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید، به خصوص اگر مشکوک هستید که پوست حساسی دارید. این می تواند به شما در شناسایی واکنش های آلرژیک بالقوه کمک کند. کلینیک زیبایی نیلا، بهترین کلینیک زیبایی در اصفهان آماده خدمات تخصصی پوست به شما عزیزان می باشد.

درمان های خانگی برای داشتن پوست سالم و شفاف

مردم شگفتی‌های ناشی از استفاده از هک‌های DIY مانند آب لیمو و خمیر دندان را برای مشکلات پوستی رایج مانند جوش‌های آکنه و لکه‌های تیره گزارش می‌کنند. حتی اما استون بازیگر برنده جایزه مدعی است که راز مراقبت از پوست او جوش شیرین است. اما حقیقت این است که این هک‌ها ممکن است بیشتر ضرر طولانی‌مدت داشته باشند تا سود، زیرا می‌توانند به سد پوست شما آسیب برسانند.

از این روش های درمانی خانگی برای مراقبت از پوست اجتناب کنید

  • آب لیمو: ممکن است اسید سیتریک داشته باشد، اما بسیار اسیدی است و می تواند باعث ایجاد لکه های تیره پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید شود. همچنین می تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.
  • جوش شیرین: در سطح PH 8، جوش شیرین به پوست شما استرس وارد می کند، محتوای آب پوست شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و باعث خشکی پوست می شود.
  • سیر: سیر به صورت خام می تواند باعث حساسیت پوستی، اگزما، التهاب پوست و تاول های آبکی شود.
  • خمیر دندان: مواد موجود در خمیردندان ممکن است میکروب ها را از بین ببرند و روغن را جذب کنند، اما همچنین می توانند پوست شما را خشک یا تحریک کنند.
  • شکر: به عنوان یک لایه بردار، شکر برای پوست صورت شما خیلی خشن است.
  • ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E می تواند پوست شما را تحریک کند و ثابت نشده است که ظاهر اسکار را بهبود می بخشد.

برخی از این مواد ممکن است برای مراقبت از پوست طبیعی و مقرون به صرفه باشند، اما برای پوست شما فرموله نشده اند. حتی اگر عوارض جانبی فوری را احساس نکنید، این مواد می توانند باعث آسیب تاخیری یا طولانی مدت شوند. بهتر است از محصولات فرموله شده برای صورت خود استفاده کنید. قبل از استفاده از هر چیزی روی پوست خود با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

چگونه مشکلات پوستی را درمان کنیم

راه هایی برای رفع مشکلات پوستی بدون آسیب رساندن به پوست وجود دارد. فقط قانون شماره یک مراقبت از پوست را به خاطر بسپارید: پوست خود را زخم نکنید! آکنه، جوش‌های سرسیاه، دلمه یا سایر مشکلات پوستی می‌تواند باعث زخم‌های باز یا لکه‌های تیره‌تر پوست شود که به عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می‌شوند. زخم‌های باز می‌توانند منجر به عفونت، آکنه یا جای زخم شوند. هر چه زخم عمیق‌تر باشد، احتمال زخم شدن پوست شما بیشتر می‌شود.

در اینجا چند راه با پشتوانه علمی برای درمان و مراقبت از پوست مشکل دار آورده شده است.

مرقبت از پوست دارای آکنه

درمان آکنه بستگی به عمق یا جدی بودن آکنه شما دارد. مراقبت کلی از پوست مهم‌ترین مرحله در درمان آکنه است، اما برای آکنه‌های خفیف می‌توانید از محصولات بدون نسخه از داروخانه استفاده کرد.

برای جوش های فوری، ملتهب و تکی، می توانید چسب ها یا برچسب های آکنه را نیز امتحان کنید. اینها تکه های شفاف و ضخیم هستند که به عنوان درمان نقطه ای عمل می کنند تا به بهبود لک و جلوگیری از عفونت کمک کنند. مانند باندهای تاول، تکه های آکنه مایع را بیرون می کشند، گاهی اوقات در طول شب. بهتر است قبل از خواب از آنها استفاده کنید زیرا آرایش نمی تواند آنها را بپوشاند.

رشته های چربی

رشته های چربی لوله های استوانه مانندی در منافذ شما هستند که به رنگ زرد مایل به سفید هستند. اینها اغلب با جوش های سرسیاه اشتباه گرفته می شوند، اما جوش های سرسیاه در واقع نوعی آکنه هستند که اکسید شده اند. رشته های چربی می توانند منافذ شما را بزرگتر نشان دهند و ممکن است وسوسه شوید که با نیشگون گرفتن پوست یا استفاده از نوارهای منافذ آنها را از بین ببرید. اما این روش ها ممکن است عوارض جانبی بیشتری نسبت به فواید برای پوست شما داشته باشند، به خصوص اگر آنها را به درستی انجام ندهید.

آماده سازی موضعی حاوی رتینول یا رتینوئید می تواند به شفاف و تمیز نگه داشتن منافذ کمک کند. همچنین ممکن است از ماساژ صورت خود با روغن معدنی یا روغن کرچک به مدت یک دقیقه فوایدی بیابید. جهت انجام خدمات تخصصی پوست و فیشیال در اصفهان با ما تماس بگیرید.

یکی دیگر از راه های از بین بردن رشته های چربی با ابزار استخراج است. این یک وسیله فلزی کوچک با یک دایره کوچک در انتهای آن است. ایمن ترین روش این است که یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست آنها را برای شما حذف کند.

مراقبت از پوست دارای لک، جای زخم و هایپرپیگمانتاسیون

لک ها، جای زخم ها و لکه های تیره ممکن است بین چند هفته تا شش ماه طول بکشد تا بهبود یابند و محو شوند. درمان فوری اسکارها و لک ها شامل استفاده از لیزر CO2 فرکشنال، میکرونیدلینگ، مزوتراپی، پی آر پی PRP، کربوکسی تراپی و کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب بیشتر خورشید و هایپرپیگمانتاسیون است.

چگونه نوع پوست خود را در خانه آزمایش کنیم

برای بررسی نوع پوست خود می توانید یک آزمایش فیزیکی انجام دهید. آزمایش خانگی تولید سبوم را اندازه گیری می کند. سبوم یک مایع مومی و روغنی است که از منافذ شما بیرون می آید. میزان سبوم تولید شده توسط پوست شما می تواند تعیین کند که آیا پوست شما اینگونه است:

  • خشک
  • روغنی
  • طبیعی
  • ترکیبی

آزمایش تولید سبوم روی صورت تمیز دقیق ترین راه برای تعیین نوع پوست شما است. این مراحل را دنبال کنید:

  • صورت خود را بشویید و خشک کنید. 30 دقیقه صبر کنید.
  • به آرامی کاغذ یا دستمال را روی صورت خود فشار دهید. کاغذ را روی نواحی مختلف پوست خود فشار دهید، مانند پیشانی و بینی، گونه ها و چانه.
  • ورق را روی نور نگه دارید تا ببینید کاغذ چقدر شفاف است.
نتایج آزمایش نوع پوست
  • بدون شفافیت، اما با پوسته پوسته یا خشکی پوست : پوست خشک
  • خیس شده : روغنی
  • سطوح مختلف جذب در نواحی مختلف صورت : ترکیبی
  • نه خیلی چرب و بدون پوسته پوسته شدن پوست : معمولی

در کنار انواع پوست های فوق، می توانید پوست حساسی نیز داشته باشید که از معیارهای سبوم پیروی نمی کند. پوست حساس به موارد زیر بستگی دارد:

  • سرعت واکنش پوست شما به کاربرد محصول
  • چقدر پوست شما از خود محافظت می کند
  • چقدر راحت پوست شما قرمز میشود
  • احتمال آلرژی پوستی

چه زمانی برای مراقبت از پوست باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کرد

اگر مشکلات پوستی شما با محصولات بدون نسخه برطرف نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. آکنه، جای زخم یا سایر مشکلات شدیدتر ممکن است نیاز به درمان نسخه ای مانند آنتی بیوتیک های خوراکی یا درمان های لیزری داشته باشند.

به یاد داشته باشید که نوع پوست شما می تواند بر عملکرد محصولات تأثیر بگذارد. استفاده از محصول نامناسب، حتی اگر طبیعی باشد، می تواند باعث ایجاد جوش، بدتر شدن لکه ها یا قرمزی شود. بهتر است نوع پوست خود را بیابید و روتین مراقبت از پوست خود را بر اساس آن بسازید. شما همچنین می توانید از مواد تشکیل دهنده محصول یادداشت برداری کنید تا ببینید آیا ترکیبات خاصی باعث ایجاد واکنش های پوستی ناخواسته می شوند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *