لیزر موهای زائد برای هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی

لیزر موهای زائد برای هیدرادنیت چرکی : چگونه کار می کند؟

درمان های زیادی برای هیدرادنیت چرکی (HS) از آنتی بیوتیک ها تا جراحی وجود دارد. با این حال، کنترل این وضعیت می تواند سخت باشد. اگر از توده های دردناک زیر پوست خود ناامید هستید، ممکن است بخواهید گزینه های دیگری را بررسی کنید.

با توجه به اینکه HS از فولیکول های مسدود شده مو شروع می شود، منطقی است که لیزر موهای زائد – که فولیکول ها را از بین می برد – یک درمان موثر باشد. در مطالعات انجام شده، این درمان برخی از افراد مبتلا به HS را در معرض بهبودی قرار داده است. با این حال، لیزر موهای زائد می تواند گران باشد و برای همه کار نمی کند.

لیزر موهای زائد برای هیدرادنیت چرکی چقدر موثر است؟

در مطالعات، لیزر موهای زائد HS را 32 تا 72 درصد پس از 2 تا 4 ماه درمان بهبود بخشید. با این حال، به نظر می‌رسد که این درمان فقط در افراد مبتلا به بیماری خفیف – آنهایی که مرحله 1 یا 2 HS دارند، مؤثر است. یکی از مزایای لیزر درمانی این است که مانند قرص ها عوارض جانبی در سطح بدن ایجاد نمی کند.

همچنین، افراد معمولاً درد و اسکار کمتری با لیزر نسبت به جراحی دارند.

بیشتر بخوانید » سوختگی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چگونه کار می کند؟

مو از ریشه ای در پایین فولیکول های مو زیر پوست شما رشد می کند. در HS، فولیکول با سلول های مرده و چربی پوست مسدود می شود. مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد، اما می تواند به ژن ها، هورمون ها یا مشکلات سیستم ایمنی مربوط باشد.

باکتری‌های موجود در پوست شما با سلول‌های مرده و روغن به دام افتاده‌اند. همانطور که این باکتری ها تکثیر می شوند، تورم، چرک و بوهایی را ایجاد می کنند که نمونه ای از HS است.

لیزر موهای زائد پرتویی از نور شدید را به سمت ریشه های فولیکول مو هدف قرار می دهد. نور گرمایی تولید می کند که به فولیکول ها آسیب می رساند و رشد مو را متوقف می کند. وقتی پزشکان از لیزر موهای زائد برای درمان HS استفاده می کنند، به نظر می رسد که علائم را بهبود می بخشد.

به چند جلسه درمان نیاز دارم؟

تعداد درمان هایی که شما نیاز دارید به اندازه ناحیه مبتلا به HS بستگی دارد، اما اکثر افراد برای مشاهده نتایج به سه جلسه یا بیشتر درمان نیاز دارند. بسته به نوع لیزر مورد استفاده، معمولاً باید بین 4 تا 6 هفته صبر کنید.

بیشتر بخوانید » جوش بعد از لیزر موهای زائد

این درمان از چه نوع لیزرهایی استفاده می کند؟

چند نوع لیزر مختلف برای درمان HS مورد بررسی قرار گرفته است. لیزر CO2 است که پرتوی قدرتمند از نور ساطع می کند. پزشکان از اواخر دهه 1980 از این لیزر استفاده کرده اند و می تواند بهبودهای طولانی مدت ایجاد کند.

Nd:YAG مثل لیزر الکس سرد کوترا یک لیزر مادون قرمز است. نسبت به سایر لیزرها عمیق تر به پوست نفوذ می کند. به نظر می رسد این نوع لیزر برای HS، به ویژه در مناطقی از پوست با موهای تیره و ضخیم، بهترین کار را دارد. نور درمانی شدید پالسی یکی دیگر از درمان های مبتنی بر نور برای HS است. به جای تمرکز بر یک پرتو نور، از پرتوهایی با طول موج های مختلف برای آسیب رساندن به فولیکول های مو استفاده می کند.

آیا لیزر موی زائد برای همه مبتلایان به HS موثر است؟

خیر. لیزر موهای زائد برای افراد مبتلا به مرحله 3 HS گزینه خوبی نیست. لیزرها نمی توانند به مناطقی از پوست که بافت اسکار زیادی وجود دارد نفوذ کنند. به علاوه، زمانی که HS پیشرفته باشد، درمان بسیار دردناک است. لیزر روی افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بهترین کارایی را دارد. لیزر برای تشخیص پوست از مو به کنتراست نیاز دارد، بنابراین برای کسانی که موهای بلوند یا خاکستری دارند ایده آل نیست. برای افرادی که مو و پوست تیره‌تری دارند، به نظر می‌رسد لیزر Nd:YAG با پالس بلند بدون آسیب رساندن به رنگدانه‌های پوست، مؤثرتر عمل می‌کند.

خطرات و معایب این روش چیست؟

ممکن است لیزر ناحیه درمان هیدرادنیت چرکی را تحریک کند. این در واقع می تواند التهاب را افزایش دهد و بیماری را بدتر کند. پس از درمان با لیزر Nd:YAG، برخی از افراد افزایش موقت درد و تخلیه را تجربه کرده‌اند، اما مدت زیادی طول نمی‌کشد.

بیشتر بخوانید » راهنمای مراقبت از پوست شما

آیا بیمه هزینه درمان هیدرادنیت چرکی را پوشش می دهد؟

لیزر موهای زائد یک عمل زیبایی محسوب می شود، بنابراین بیمه معمولاً هزینه را پوشش نمی دهد. بسته به تعداد درمان هایی که نیاز دارید، هزینه می تواند بسیار متفاوت باشد.

به نظر می رسد لیزر موهای زائد علائم HS را با عوارض جانبی کمی بهبود می بخشد، اما مطالعات انجام شده تاکنون اندک بوده است. تحقیقات بیشتری برای تایید اینکه این درمان موثر است مورد نیاز است. لیزر موهای زائد چند جنبه منفی دارد. این روش برای همه کار نمی کند، ممکن است تا هشت جلسه طول بکشد تا بهبودی حاصل شود.

اگر علاقه مند به انجام لیزر موهای زائد هستید، با متخصص پوستی که HS شما را درمان می کند صحبت کنید. در مورد مزایا و خطرات احتمالی بپرسید. ابتدا موهای زائد را در ناحیه کوچکی از پوست حذف کنید تا مطمئن شوید که واکنشی به این روش نشان نمی دهید.